• پاسخ به سوالات مطرح شده در اولین سمینار تخصص اکتشاف

      پاسخ به سوالات مطرح شده در اولین سمینار تخصص اکتشاف

      پاسخ به سوالات مطرح شده در اولین سمینار تخصص اکتشاف

      پاسخ به سوالات مطرح شده در اولین سمینار تخصص اکتشاف

       

      سؤالات مطرح شده در سمینار تخصصی اکتشاف مورخ 16/12/88

      1- آیا برای اکتشاف حین بهره برداری برای ذخائر جدید نیاز به استعلام از منابع طبیعی ، ارائه طرح اکتشاف و صدور مجوز می باشد یا خیر؟

      ج 1- بر اساس ماده 24 اصلاحی قانون معادن برای یک مرتبه و فقط در زمان صدور پروانه اکتشاف نیاز به استعلام می باشد.

      ---------------------------------------------------------------

      2- آیا به علت عدم معرفی مسئول فنی از طرف متقاضی صدور پروانه اکتشاف، جهت صدور پروانه اکتشاف باعث عدم صدور پروانه اکتشاف و نهایتاً باعث ابطال درخواست خواهد شد؟ تکلیف چیست؟(توضیح اینکه کلیه مراحل قانونی جهت صدور پروانه اکتشاف انجام شده است.)

      ج 2- یکی از مراحل صدور پروانه اکتشاف معرفی مسئول فنی است لذا در صورت عدم معرفی مسئول فنی ، پروانه اکتشاف صادر نمی گردد و به این دلیل درخواست نامبرده باطل اعلام می گردد.

      ---------------------------------------------------------------

      3- آیا برای آب های معدنی (شرب) سازمان های صنایع و معادن مجاز به صدور پروانه  اکتشاف و یا پروانه بهره‌برداری می باشد؟

      ج 3- برای آب وآبهای معدنی شرب ازسوی معاونت امور معادن وصنایع معدنی وزارت متبوع مجوزصادرنمی گردد.

      ---------------------------------------------------------------

      4- با توجه به شرایط طبیعی استانها ازنظر قابلیت های معدنی آیا استانهای فقیرتراز نظر مواد معدنی ازتخصیص حقوق دولتی ، سهم کمتری برخوردارخواهند شد؟

      ج 4- براساس فرمول وسعت استان، تعداد معادن و ... که توسط دفترمحترم نظارت وبهره برداری تهیه گردیده است ، تخصیص حقوق دولتی محاسبه می‌گردد.

      ---------------------------------------------------------------

      5- بالاخره متولی معادن شن و ماسه کوهی کدام سازمان و ارگانمی باشد؟ با توجه به کارشکنی های استانداری آیا صدورپروانه اکتشاف به عهده وزارتخانه است یا استانداری؟

      ج 5- مطابق ماده4 قانون و تبصره ذیل آن فقط شن وماسه معمولی (رودخانه ای) و خاک رس معمولی مشمول اخذ مجوزازدفتر فنی استانداری ها می باشدو مابقی می بایستی از طرف سازمان های صنایع و معادن ثبت و مراحل  قانونی انجام پذیرد تشخیص معمولی بودن شن و ماسه و خاک رس با وزارت صنایع و معادن است .

      ---------------------------------------------------------------

      6- با توجه به تضمین تسهیلات توسط صندوق بیمه در صورت امکان به سازمان صنایع و معادن استانها دستور مقتضی صادر گردد تا در هنگام صدور گواهینامه کشف مبلغ وام اخذ شده در آن درج گردد.

      ج 6- دردستور العمل جدید ابلاغی ازطرف معاونت این مسئله دیده شده است وسازمان استان موظف است برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که وام اکتشافی دریافت می نمایند ، مبلغ وام پرداخت شده به متقاضی را در ظهر گواهینامه کشف درج نمایند .

      ---------------------------------------------------------------

      7- تکلیف وامهای اکتشافی (از محل تبصره 11 تا قبل از سال 84) و بازپرداخت آنها چیست؟ با توجه به اینکه دیرکرد وامها از طرف بانک ملی هر روز محاسبه می شودواین در حالی است که هیچگونه ابلاغی ازطرف بانک یا سازمان استانها در خصوص بازپرداخت وامها به متقاضیان نشده و این موجب اعتراض متقاضیان در آینده و در صورت لزوم بازپرداخت خواهد شد.

      ج 7- در وام های اکتشافی پرداخت شده به دارندگان پروانه اکشاف می بایست بازپرداخت وام بعد از 2 سال شروع شود و مدت باز پرداخت 3 سال می باشد ، در صورتی که وام گیرنده در موعد مقرر نسبت به بازپرداخت اقدام ننماید ، وام با بهره 12 درصد و جریمه 6 درصد دریافت می گردد .

      ---------------------------------------------------------------

      8- با توجه به مغایرت های کمی که بین کالک های استان و مختصات پروانه های اکتشاف و پروانه های بهره‌برداری می باشد ملاک کار کدام می باشد؟ آیا تفویض اختیار به استانها صورت گرفته است؟

      ج 8- این مغایرتها بایستی رفع و محدوده ها اصلاح گردندکه این امر مستلزم بررسی و بازدید از محدوده می باشد. ملاک تعیین محدوده بر اساس واقعیت وضعیت موجود درزمین ، وجودسینه کاروکارگاههای اکتشافی و استخراجی درمحدوده می باشدزیرا در بعضی از موارد امکان دارد در کالک و مختصات محدوده ایراد وجود داشته باشد.که می بایست با ارسال صورتجلسه کارشناسی واعلام نظر پیشنهادی از طرف سازمان استان از طریق شورای معادن با صدور رای مربوطه تصمیم گیری و اقدام گردد. (در طرح ساماندهی محدوده های معدنی دیده شده و بزودی اجراء خواهد شد.) ضمناً اصلاح اینگونه محدوده ها به سازمان های استان ها تفویض نشده است.

      ---------------------------------------------------------------

      9- با توجه به مغایرت محدوده های ثبت شده در سیستم نرم افزاری GIS با کالک دستی قبلی سازمان خواهشمند است با توجه به حجم بالای کار نحوه عمل جهت تصمیم را ارائه بفرمائید.

      ج 9- این مغایرتها بایستی رفع و محدوده ها اصلاح گردندکه این امر مستلزم بررسی و بازدید از محدوده می باشد. ملاک تعیین محدوده بر اساس واقعیت وضعیت موجود درزمین ، وجودسینه کاروکارگاههای اکتشافی و استخراجی درمحدوده می باشدزیرا در بعضی از موارد امکان دارد در کالک و مختصات محدوده ایراد وجود داشته باشد.که می بایست با ارسال صورتجلسه کارشناسی واعلام نظر پیشنهادی از طرف سازمان استان از طریق شورای معادن با صدور رای مربوطه تصمیم گیری و اقدام گردد. (در طرح ساماندهی محدوده های معدنی دیده شده و بزودی اجراء خواهد شد.) ضمناً اصلاح اینگونه محدوده ها به سازمان های استان ها تفویض نشده است.

      ---------------------------------------------------------------

      10- آیا امکان Convert (انتقال اطلاعات) سیستم نمای تحت Dos به این سیستم وجود دارد یا باید اطلاعات قبلی بصورت دستی وارد این سیستم شود.

      ج 10- امکان تبدیل اطلاعات در دست بررسی است که نتیجه آن متعاقباً اعلام می گردد. ولی با بررسی های انجام شده مشخص گردید که امکان تبدیل اطلاعات نرم افزار نما از DOS به سیستم تحت ویندوز وجود دارد ، تنها مشکل اصلی تحت وب نبودن سیستم تحت ویندوز نما است که به صورت دستی می بایست تبادل اطلاعات صورت پذیرد . این مسئله موجب گردید که امکان استفاده از نما درآینده منتفی گردد . این دفتر در حال مذاکره جهت تبدیل اطلاعات نما در بانک موجود در بانک های آنلاین مورد استفاده قبلی است که پس از تصمیم گیری همه اطلاعات موجود معتبر در سازمان ها جمع آوری و به صورت متمرکز تبدیل انجام خواهد شد . لازم به ذکر است سیستم نما تنهادر چند استان به روز موجودمی باشد و مابقی از لحاظ به روز رسانی فاقد اعتبار می باشند .

      ---------------------------------------------------------------

      11- بخشنامه های جدید در بخش اکتشاف قرار بوده که حداکثر طی یکی دوماه گذشته به استانها ابلاغ شود اما تا کنون خبری نیست لطفاً توضیح دهید.

      ج 11- بخشی از آن تهیه گردیده و در بررسی نهایی می باشد که بزودی به استانها ابلاغ خواهد شد. لازم به ذکر است در این تدوین تمامی بخشنامه های قبلی و نمونه فرم های موجود در 30 استان لحاظ گردیده و امید داریم با اینکار نیاز به بازنگری وجود نداشته باشد . تعداد کارشناس محدود و حجم کار بالا در این دفتر موجب کند بودن روند تدوین بوده است . لازم به ذکر است پس از جمع بندی مشارکت نظر چند استان جلب خواهد گردید و سپس دستور العملها ابلاغ خواهد شد .

      ---------------------------------------------------------------

      12- نرم افزار MIS تا چه تاریخی در استانها اجرایی خواهد شد؟

      با توجه به جلسات کارشناسی انجام شده در سال 89 مشخص گردید که واحد فنآوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن با بهره گیری از همین نرم افزار در حال تهیه مجموعه تحت وب سیستم ثبت و صدور مجوزهای صنعتی و معدنی است و از طرف آن واحد اعلام گردید که پیاده سازی این نرم افزار اجرای کار به صورت موازی است . پس از بررسی مقرر گردید که با انجام تغییرات دستورالعمل های جدید در سیستم تحت وب تهیه شده ظرف مدت کوتاهی در تمامی استان ها پیاده سازی نرم افزار تحت وب انجام شود . با توجه به اجرای سیستم ثبت و صدور مجوز های صنعتی زیر ساخت های اصلی در سازمان استان ها آماده شده و پیاده سازی بخش مجوز های معدنی سریعتر انجام خواهد گرفت . بخش عمده مربوط به ثبت نام متقاضیان نیز در سیستم تحت وب مشترک می باشد که این مسئله تکمیل نرم افزار را تسریع خواهد نمود .

      ---------------------------------------------------------------

      13- آیا با اجرایی شدن GIS و با توجه به بانک اطلاعات قوی این نرم افزار وجود نرم افزار MIS لازم است؟

      این نکته را توجه نمایید که بانک اطلاعات GIS قوی است ولی امکان تهیه فرم های ورود اطلاعات و تحت وب بودن برای Arc GIS میسر نمی باشد . بایستی امکان سطوح دسترسی در لایه های مختلف وجود داشته باشد و بتوان گردش کار برای فرمهای مختلف تهیه نمود . البته در صورت پیاده سازی طرح کاداستر نیاز به نرم افزارهای دیگر مرتفع خواهد شد . استفاده از MIS به دلیل ایجادآمادگی برای وجود اطلاعات لازم قبل ازآماده شدن طرح کاداسترو آمادگی برای حرکت سریع دراجرایی نمودن طرح درکشوربه صورت یکسان        می باشد .

      ---------------------------------------------------------------

      14- در زمینه یکسان سازی دستورالعملهای ثبت محدوده و مراحل دریافت پروانه اکتشاف و گواهینامه کشف در کل کشور برنامه ای وجود دارد یا خیر ؟

      ج 14- بخشنامه مدون جهت یکسان سازی روند اجراء در دست تهیه می باشد که بزودی ابلاغ خواهد شد. اگرهرگونه پیشنهادی داریدمواردرا از طریق نمابر به شماره 88921975-021 ( دفتر امور اکتشاف) تا قبل از نهایی شدن دستورالعمها ارسال نمایید .

      ---------------------------------------------------------------

      15- با توجه به اینکه در استان خراسان جنوبی قصد مکانیزه کردن سیستم ثبت محدوده را داریم در این رابطه مذاکراتی با چند شرکت که در استانهای دیگر این کار را انجام داده اند انجام شده است، آیا قرار است که این فعالیت به صورت متمرکز انجام گیرد یا روال کار را در استان جهت اخذ قرارداد ادامه دهیم؟

      ج15- فقط اجرای اصلاح محدوده ها و GIS در سازمان برای ثبت محدوده بایستی انجام شود، که هر استان بطور مجزا می توانداین کاررا انجام دهد که در صورت آمادگی لازم برای اجرای مکانیزاسیون و اعلام رسمی ازطرف وزارت صنایع و معادن با کشوری شدن آن ، اطلاعات مربوط، تبدیل خواهد شد. فیلد های مربوطه می بایست تکمیل و آماده ورود به سیستم مکانیزاسیون باشند.مطابق بخشنامه اعلام شده ازطرف معاونت امور معادن و صنایع معدنی تاپایان خرداد ماه می بایست اطلاعات رقومی هر استان جهت ورود به سیستم مکانیزاسیون آماده باشد .انجام کار مکانیزاسیون به صورت متمرکز صورت خواهد پذیرفت .

      ---------------------------------------------------------------

      16- بانک اطلاعاتی که به عنوان سامانه اطلاعات معدنی در حال حاضر وجود دارد و کلیه اطلاعات پروانه اکتشاف ها، گواهینامه کشف ها توسط استان در این سامانه وارد شده است قابل ارسال برای استانها جهت استفاده در GIS می باشد یا خیر؟

      ج 16 این بانک توسط دفتر آمار و اطلاع رسانی وزارت صنایع با هماهنگی دفاتر معاونت امور معادن و صنایع معدنی تهیه شده و اطلاعات اولیه جهت تهیه آماررادارا می باشد . با اجرای سیستم مکانیزاسیون دو سیستم یکسان و در یکدیگر ادغام خواهند شد .

      ---------------------------------------------------------------

      17- با توجه به مغایرتهایی که در محدوده ها و مختصات آنها وجود دارد نیاز است که ابتدا راه کار قانونی برای حل این مشکل اندیشیده شده و تناقضها از بین رفته و سپس موضوع اینترنتی نمودن درخواستها و محدوده ها عملی شود.

      ج 17- این مغایرتها می بایست رفع و محدوده ها اصلاح گردندکه این امر مستلزم بررسی و بازدید از محدوده می باشد. ملاک تعیین محدوده بر اساس واقعیت وضعیت موجود درزمین ، وجودسینه کاروکارگاههای اکتشافی واستخراجی درمحدوده می باشدزیرادربعضی از موارد امکان دارد در کالک و مختصات محدوده ایرادوجود داشته باشد.که می بایست با ارسال صورتجلسه کارشناسی واعلام نظر پیشنهادی از طرف سازمان استان ازطریق شورای معادن با صدور رای مربوطه تصمیم گیری و اقدام گردد. (در طرح ساماندهی محدوده های معدنی دیده شده و بزودی اجراء خواهد شد.) ضمناً اصلاح اینگونه محدوده ها به سازمان های استان ها تفویض نشده است.

      ---------------------------------------------------------------

      18- نظر به اینکه در ابتدای استفاده از GPS موضوع سیستم مختصات مطرح نبوده بعضی محدوده‌ها با سیستم WGS84 تحویل شده و پس از بخشنامه وزارت مبنی بر استفاده از سیستم اروپایی در بعضی موارد سینه کار معادن خارج از محدوده قرار می گیرد لطفاً در این خصوص راهکار لازم اعلام گردد.

      ج 18- تبدیل سیستم WGS84 به سیستم اروپایی با در نظر گرفتن اصل مختصات محدوده می بایست انجام گیردمحدوده های ثبت شده از زمان گذشته عطف به ماسبق نمی شوند چنانچه از قبل سینه کارهای احداثی با سیستم WGS84 بررسی شده باشداین روند می بایست ادامه یابد و از تبدیل آن خودداری نمود.چنانچه بتوان با الحاق حریم اینگونه موانع برطرف گردد تبدیل آن بلامانع می باشد.در صورت وجود هر گونه سئوال با مسئول GIS دفتر امور اکتشاف هماهنگی لازم انجام نمایید .

      ---------------------------------------------------------------

      19- در سالهای پیش پایگاه ملی داده های علوم زمین مطالعاتی در خصوص ثبت مکانیزه محدوده ها انجام داده و در این خصوص نرم افزاری مشابه نرم افزارارائه شده دراین سمینار تهیه گردید.لذا اقدام مجدددرزمینه تهیه نرم افزاربه نوعی موازی کاری می باشدپیشنهاد می شود مدیریت پایگاه ملی داده ها پروژه را به حوزه اکتشاف واگذار و مراحل نهایی آن پیگیری شود تا زودتر به نتیجه دلخواه دست یافت.

      ج 19- همانگونه که در سمینار اعلام گردید نرم افزار معرفی شده صرفاً جنبه علمی داشته وااز اطلاعات آن در موردی که پایگاه ملی داده های علوم تهیه می نمایند استفاده خواهد شد . هدف از انجام این کار معرفی یک نمونه از کار در کشورهای همسایه بود .

      ---------------------------------------------------------------

      20- یکی از مشکلاتی که درسالهای آینده بخش اکتشاف با آن مواجه است نبود محدوده‌های پتانسیل داربرای انجام عملیات اکتشافی است. دلیل آن نیز انجام پروژه های مختلف در سالهای اخیر می باشد در صورتیکه نتایج پروژه های مذکور به هر دلیل منفی باشد هیچ سازمانی یا شرکتی جرأت کارکردن درآن محدوده را ندارددرحالیکه با توجه به رشد علم و تکنولوژی بیشتر محدوده های حذف شده پتانسیل کار دارند.پیشنهادمی شود درکلیه استانها پروژه ای با نام فازصفرتعریف وکلیه کارهای انجام شده در30 سال اخیرارزیابی شوندو براساس نتایج، مطالعات وارزیابی پروژه های جدیدتعریف شوند.شرح خدماتهایی که بااین روش تهیه می شوند مطمئناً مناسب آن محدوده است. استانداردهای بین المللی هم برای این ارزیابی ها وجود دارد.

      ج 20- موضوع بررسی محدوده های پتانسیل دار یا امکان سنجی برای کل کشوردردستور کار دفترامور اکتشاف می باشد که پس از نهایی شدن به سازمان های استانها ابلاغ خواهد شد. ضمناً از طریق بودجه محل حقوق دولتی سازمان استان ها می توانند طرح مقدماتی اکتشافی تهیه وپس از مشخص شدن مناطق پتانسیل دار موارد از طریق مزایده عمومی به بخش خصوص واگذار گردد .

      ---------------------------------------------------------------

      21- جهت رفع بسیاری از مشکلات امر اکتشاف و فعالیت معدنی صلاحیت فنی و مالی متقاضیان محدوده های معدنی می تواند راه گشا باشد. به کرات گنجاندن این موضوع در قانون معادن یا آئین نامه ها و دستورالعملها منعکس شده است. آیا در اصلاح قانون معادن این مهم دیده شده است؟

      ج 21- در اصلاح قانون معادن و آئین نامه اجرایی، به نحوی این موضوع بازنگری شده است. ضمناً در دستورالعمل مربوط به مزایده ها از طریق وزارت صنایع و معادن ابلاغ خواهد شد . در این دستورالعمل اولویت با متخصصان و افراد با تجربه از شرایط ساده تری برخوردار خواهند بود .

      ---------------------------------------------------------------

      22- فعالیت متقاضیان پس از زمان صدور گواهی کشف تا صدور پروانه بهره برداری (خصوصاً سنگهای تزئینی) با چه مجوزی صدور پذیرد؟ ضمن آنکه توقف عملیات توسط متقاضیان امکان پذیر نیست(به خاطر بیمه و مسائل کارگری) لذا پیشنهاد می گردد در این رابطه مجوز برداشت صادر گردد.

      ج 22- مجوز برداشت برای دپوی حاصل از عملیات اکتشاف می تواند طبق ضوابط و بخشنامه مربوطه صادر گردد و ضرورت دارد دارندگان گواهینامه کشف، سریعتر نسبت به ارائه طرح بهره برداری اقدام نمایند.

      ---------------------------------------------------------------

      23- در خصوص صدور گواهینامه های کشف مواد معدنی طبقه دو خصوصاً خاک های صنعتی، بنتونیت، دولومیت و .... توسط استانها بررسی و صادر شود ولی فلزات و مواد معدنی خاص توسط وزارت بررسی شود.

      ج 23- این پیشنهاددردفترامور اکتشاف،دردست بررسی است که به زودی تصمیم گیری نهایی ، به سازمان های استانها ابلاغ خواهد شد.

      ---------------------------------------------------------------

      24- چرا شورای معادن به جای تفویض اختیار به مدیران داخلی و استانها، تصمیم گیری در اغلب امور را در اختیار خود گرفته است؟

      ج 24- سیاست شورای معادن، در برخی موارد در صورتکیه مفاد قانون معادن، اجازه دهد قصد تفویض اختیار به رؤسای سازمانها می باشد که با شفاف سازی فرآیند دستورالعملها به ترتیب تفویض به استان ها انجام خواهد شد .

      ---------------------------------------------------------------

      25- با توجه به رسالت و سیاست گذاری های کلان توسط وزارت صنایع و معادن بهتر نیست که در خصوص حمل ماده معدنی، تمدید پروانه اکتشاف و حریم و غیره تفویض اختیار به استانها شود.

      ج 25- تفویض اختیار برخی مواد قانونی و آئین نامه اجرایی در دست بررسی است که به زودی به سازمان های استانها ابلاغ خواهد شد.

      ---------------------------------------------------------------

      26- بعضی از استانها پس از صدور پروانه اکتشاف اعلام می دارند که محدوده اکتشافی فاقد پتانسیل لازم جهت انجام عملیات اکتشاف است و توجیه فنی و اقتصادی لازم جهت انجام عملیات اکتشاف را ندارد. این تناقض چگونه توجیه پذیر است؟

      ج 26- این مسئله بستگی به طرح اکتشافی دارد که مسئول فنی تهیه نموده و مواردی که در آن دیده شده است به هر حال صدور پروانه نیازی به رویت ماده معدنی نداشته ومسئولیت آن بر عهده متقاضی و مسئول فنی است. در خصوص توجیه فنی و اقتصادی ، صدورگواهی کشف برای ذخیره ای انجام می گردد که از لحاظ عیارحدی و بررسی فنی و اقتصادی توجیه داشته باشد و در صورت عدم اثبات داشتن بازار برا ی ماده معدنی با اخذ تعهد از متقاضی در خصوص فروش ماده معدنی امکان صدور گواهی کشف میسر خواهد شد .

      ---------------------------------------------------------------

      27- آیا قانوناً قید نام ماده معدنی در پروانه های اکتشاف الزامی است؟ لطفاً تشریح گردد.

      ج 27- طبق تبصره 1ماده 4آیین نامه اجرایی قانون معادن متقاضیان موامعدنی طبقه1 و سنگ ترئینی مکلفند نوع ماده معدنی را در فرم درخواست اولیه قید نمایند .همچنین با ابلاغ بخشنامه جدید دستورالعمل فلزی بایستی پلی متال درج گردد .

      ---------------------------------------------------------------

      28- ارتباط بین سازمان نظام مهندسی و مسئولین فنی با امور اکتشاف سازمان استانها و وزارت صنایع و معادن چگونه است؟ آیا طرحهائی که توسط دارندگان پروانه های اشتغال تهیه می‌شود مورد قبول سازمان صنایع و معادن استانها است؟ اگر بله چرا تغییرات زیادی مشاهده می‌شود؟

      ج 28- این سؤال ، جزو موارد در دست بررسی است که متعاقباً اعلام خواهد شد. در خصوص میله گذاری با استفاده از خدمات نظام مهندسی دستور العمل تهیه گردیده است و در شرف ابلاغ می باشد. مسئولیت تهیه طرح های اکتشافی با تهیه کننده و تایید کننده آن می باشد و مطابق نشریه های لازم بایستی موارد خواسته شده تهیه شود در غیر این صورت گزارش جهت اصلاح عودت خواهد شد .

      ---------------------------------------------------------------

      29- درخواست صدور پروانه اکتشاف که بصورت فقط سه برگ نقشه بوده و هیچ گونه بازدیدی بعمل نیامده بخشنامه می گوید ماده 15 آئین نامه اجرایی شود آیا این موضوع صحیح است و آیا باعث بسته شدن کالک نمی گردد؟

      ج 29- این سؤال ، جزو موارد در دست بررسی است که متعاقباً اعلام خواهد شد.

      ---------------------------------------------------------------

      30- مشخص نمودن یک آزمایشگاه معتبر و شناخته شده جهت ارسال نمونه ها و پاسخ مستقیم آن به سازمان استان.

      ج 30- متقاضیان با توجه به تخصص آزمایشگاه های معتبر، مختار خواهد بود. آزمایشگاه های سازمان زمین شناسی و دیگر آزمایشگاه های موجود با شرط تایید نتایج آنالیز مورد تایید می باشند .

      ---------------------------------------------------------------

      31- جهت کاهش هزینه ها در بخش معادن در محل کارگاههای ایجاد شده دستگاههای فرآوری از قبیل (کارخانه های سنگبری و ...) مستقر نمائید.

      ج 31- با توجه به طرح بهره برداری و برنامه ریزی بهره بردار قابل اقدام خواهد بود و بهتر است بررسی فنی و اقتصادی توسط بهره بردار انجام گیرد.

      32- تخصیص اعتباری صرفاً به اداره اکتشاف جهت پرداخت به کارشناسان صاحب نظر در ارائه راهکارها و پیشنهاد طرحها و غیره

      ج 32- به طرحهای قابل اجراء در بخش اکتشاف، تخصیص اعتبار داده می شود. که می تواند از طریق بودجه حقوق دولتی در سازمان استان تهیه گردد .

      ---------------------------------------------------------------

      33- برای دارندگان پروانه های اکتشافی که به نحوی از پرداخت حق الزحمه مسئولین فنی طفره می روند چه تدبیری وزارتخانه اتخاذ نموده و یا به چه نحوی می شود عمل نمود؟

      ج 33- مسئولین فنی در این خصوص بایستی طبق تعرفه لازم ، حق و حقوق خود را دریافت نمایند و در غیر اینصورت به مراجع ذیربط مراجعه نمایند.

      ---------------------------------------------------------------

      34- پس از اتمام اعتبار پروانه اکتشاف و تا زمان تمدید پروانه اکتشاف در این فاصله تکلیف حق و حقوق مسئولین فنی و یا قرارداد ایشان و نیز گزارش کار ایشان چیست؟

      ج 34- بهتراست تدابیری اندیشه شود تا قبل از اتمام مهلت پروانه اکتشاف ، مراحل اداری مربوط به تمدید آن صورت گیرد تا فاصله ای ایجاد نگردد.

      ---------------------------------------------------------------

      35- بلوکه کردن محدوده های معدنی به جهت تراکم و عدم توجیه اقتصادی واگذاری معدن قانونی است یا خیر؟

      ج 35- هدف از این کار، بلوکه کردن نیست بلکه واگذاری آنها به افراد دارای شرایط فنی و مالی مناسب است.

      ---------------------------------------------------------------

      36- در مورد دخالت فرمانداری ها و شورای شهر و.... در مورد واگذاری محدوده های معدنی چه راه حلی پیشنهاد می کنید؟

      ج 36- طبق ماده 24 قانون معادن، استعلام فقط از ارگانهای ذیربط انجام می گیرد و لا غیر .

      ---------------------------------------------------------------

      37- اخیراً سازمان محیط زیست اصرار به استعلام درخواست صدور پروانه اکتشاف و بهره‌برداری را بر اساس بخشنامه هیأت وزیران دارد و ماده 24 اصلاحی قانون معادن را قبول ندارند برای این بارها نامه نگاری شده و زیر بار نمی روند.

      ج 37- در اینگونه موارد موضوع را به ستاد وزارت صنایع و معادن منعکس تا اقدامات از طریق کارگروه مربوطه بعمل آید. کارشناس مسئول در این زمینه سرکار خانم مهندس ذکری هستند که می توانید از طریق ایشان پیگیری های لازم را انجام نمایید .

      38- اگر پس از صدور پروانه اکتشاف در محدوده مذکور توسط طرح مسکن و یا منطقه نظامی صورت می پذیرد وضع دارنده پروانه اکتشاف و استعلامات بعدی چگونه می شود؟

      ج 38- بایستی طرحهای مذکور، نظر موافق دارنده پروانه اکتشاف را جلب نمایند. و پیگیری شکایات مرتبط بایستی از طریق مراجع قضایی ذیربط انجام شود .

      ---------------------------------------------------------------

      39- ازطرف اداره کل منابع طبیعی درجواب استعلام پاسخ داده می شودکه بعلت عدم مراجعه متقاضی جوابیه مقدورنمی باشد(این پاسخ بعضاًبعدازگذشت دو ماه می باشد)در این خصوص راهنمائی بفرمائید.(قابل ذکراست که دراستعلام انجام شده آدرس متقاضی بطورکامل قیدشده است.)

      ج 39- بهتر است متقاضی ، تصویر استعلامرا طی یک نامه واعلام آمادگی به اداره کل منابع طبیعی تسلیم ورسیددریافت نموده و این رسیدرا به سازمان استان تحویل نماید.ضمناً درصورتیکه پس از مدت مهلت مقرر 2 ماهه چنانچه پاسخی اعلام نشده بایستی نسبت به صدور پروانه اقدام گردد.

      ---------------------------------------------------------------

      40- در خصوص توانمند سازی اعضاء سازمان نظام مهندسی و مسئولین فنی اکتشاف و بهره‌برداری چه برنامه ها و اقداماتی مد نظر می باشد؟

      ج 40- این موضوع در دست بررسی است که نتایج آن متعاقباً ابلاغ خواهد شد.

      ---------------------------------------------------------------

      41- کیفیت طرحهای اکتشاف و گزارش پایان عملیات اکتشافی ارائه شده توسط اعضاء نظام مهندسی بسیار پایین است؟!

      ج 41- درصورت پائین بودن کیفیت، طرحهاوگزارشات عودت داده شودتا نسبت به تکمیل آن اقدام لازم صورت پذیرد .

      ---------------------------------------------------------------

      42- توجیه عملیات میله گذاری ؟ (تعیین حدود محدوده یا تعیین ماده معدنی سر زمین)؟

      ج 42- مستلزم مشخص بودن رئوس محدوده درخواستی توسط سازمان استان برای متقاضی است. درتهیه گزارش میله گذاری مشاهدات به طور کامل می بایستی درج شود و به تایید کارشناسان مربوطه و مسئول فنی برسد.الزامی در نشان دادن ماده معدنی نمی باشد ولی بررسی وجود ماده معدنی درداخل محدوده کمک به جلوگیری از مشکلات بعدی خواهد نمود .

      ---------------------------------------------------------------

      43- شفاف نبودن ابلاغ حقوق دولتی برگشتی به استانها و سلیقه ای عمل نمودن استانها

      ج 43.بر اساس فرمول وسعت استان، تعداد معادن و ... که توسط دفتر محترم نظارت و بهره برداری تهیه گردیده است ، تخصیص حقوق دولتی محاسبه می‌گردد.

      ---------------------------------------------------------------

      44- فراهم نمودن زمینه ادامه تحصیل در مقطع دکترا برای پرسنل استانها از طریق تفاهم نامه با دانشگاههای داخلی

      ج 44- در دست بررسی است.

      ---------------------------------------------------------------

      45- اطلاع رسانی شفاف و دقیق مؤسسه آموزشی از برنامه های در حال اجرا (ضعف اطلاع‌رسانی)

      ج 45- اقدام خواهد شد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت موسسه آموزشی و پژوهشی وزارت صنایع و معادن مراجعه نمایید .

      ---------------------------------------------------------------

      46- چرا پس از صرف 70 هزار تومان هزینه و اخذ پروانه اشتغال پایه 3 به دلیل اشتغال و قرارداد خرید خدمت یکساله امکان فعالیت بدلیل کسر p300 وجود ندارد؟

      ج 46- طبق دستورالعمل تعیین ظرفیت اشتغال اشخاص حقیقی به شماره 69891/60 مورخ 18/4/81 چنانچه شخصی در مؤسسه دولتی یا غیردولتی بطور تمام وقت اشتغال داشته باشد به ازای هر ماه کار معادل یک نفر ماه حق الزحمه پایه از ظرفیت اشتغال سالانه وی کسر و باقیمانده به عنوان ظرفیت اشتغال او تعیین می شود.درصورتیکه فردی با پروانه پایه 3 بطور تمام وقت اشتغال داشته باشدظرفیت وی بصورت زیرمحاسبه خواهدشد:

      ظرفیت اشتغال باقیمانده   50 = ( حق الزحمه نفرماه25×12)-350 ظرفیت اشتغال کامل پایه3

      بنابراین فرد مزبور می تواند مسئولین فنی طرح درجه 4 و یا تهییه کننده طرح درجه 4 باشد..

      ---------------------------------------------------------------

      47- وضعیت کارشناسان سازمان ها دارنده پروانه اشتغال نظام مهندسی معدن و مشکلات ماده 33 قانون معادن

      ج 47- رعایت قانون الزامی است. علی ایحال مسئله از طریق دفتر نظارت و بهره برداری در حال بررسی می باشد .

      ---------------------------------------------------------------

      48- در صورتی که در محدوده اکتشافی واگذارشده از طریق مزایده ماده معدنی غیراز موضوع مزایده مورد کشف قرارگیرد چطورعمل می گردد؟

      ج 48- شرایط راباید قبل ازمزایده پیش بینی نمود. ماده معدنی غیر از موضوع مزایده چنانچه ماده معدنی اول حذف شودودر شرایط نیز قیدنشده باشد مزایده باطل اعلام خواهد شد چون شرایط آن تغییر یافته است. چنانچه ماده اولیه توجیه فنی و اقتصادی داشته باشدودرصورت وجود ماده معدنی دوم با شرط یکسان بودن درصد حقوق دولتی مورد شرط مزایده بلا مانع است .

      ---------------------------------------------------------------

      49- نظر به لزوم اعمال ماده 62 آئین نامه اجرایی و محاسبه جرایم دیرکرد پرداخت حقوق دولتی و پیچیدگی محاسبات مذکور، قرار بود وزارت نرم افزاری را جهت محاسبه حقوق دولتی طراحی و به استانها ارسال نماید که تا کنون انجام نگردیده است لطفاً در این خصوص ارشاد بفرمائید.

      ج 49- در دست بررسی است و متعاقباً ابلاغ خواهد شد. ( این بخش مربوط به دفتر نظارت و بهره برداری است که در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید از آن دفتر سئوال نمایید . )

      ---------------------------------------------------------------

      50- صدور پروانه بهره برداری و یا پروانه اکتشاف برای مواد معدنی مورد نیاز کارخانجات سفال به عهده وزارت صنایع و معادن است ، یا وزارت کشور؟اینگونه معادن با توجه به داشتن خواص شیمیایی و فیزیکی خاص اغلب نیاز به انجام عملیات اکتشافی دارند.

      ج 50-. باتوجه به آنالیزموردنیازومواد مصرف می بایست طبق قانون معادن اقدام شود.( درماده 4 قانون و تبصره ذیل آن اطلاعات کافی ذکر شده است ) در مواردی که ماده اولیه آن رس باشداز طرف دفتر استانداری و درمواردی که ماده معدنی آن مارن باشد از طرف سازمان صنایع معادن استان مربوطه می بایست اقدام لازم صورت پذیرد.

      ---------------------------------------------------------------

      51- اگر یکی از سازمان های استعلام شونده که جواب مثبت برای صدور پروانه اکتشاف می دهند و بر اساس آن پروانه اکتشاف صادر می شود اگر پس از صدور مجدداً سازمان مربوطه اعلام نماید که در جواب خود اشتباه نموده و عذرخواهی نماید بر اساس آن نامه می توان پروانه اکتشاف را باطل نمود یا خیر؟ تکلیف دارنده پروانه اکتشاف چیست؟

      ج 51- سازمانی که استعلاماز آن صورت گرفته است براساس قانون ، مستلزم پرداخت خسارت به دارنده پروانه اکتشاف است و در صورت عدم پرداخت خسارت بایست متقاضی از طریق مراجع قضایی، اقدام نماید.

      ---------------------------------------------------------------

      52- تفویض اختیار صدور مجوزهای مواد معدنی فلزی و غیر فلزی در بخش اکتشاف بهره‌برداری به استانها همچنین بررسی گزارش نهایی

      ج 52- در حال بررسی می باشد .

      ---------------------------------------------------------------

      53- جایگاه قانونی مزایده محدوده های اکتشافی

      ج 53 بر اساس بخشنامه مربوطه قابل اجراء است.

      ---------------------------------------------------------------

      54- جایگاه قانونی استعلام از فرمانداریها در زمان صدور پروانه اکتشاف (تصمیم استان)

      ج 54- طبق ماده 24 قانون معادن، استعلام فقط از ارگانهای ذیربط انجام می گیرد و لا غیر .

      ---------------------------------------------------------------

      55- خلأ قانونی بین زمان یکساله پروانه های اکتشاف وزمان صدور رأی شورا (با توجه به قید اجرای رأی از زمان ابلاغ)

      ج 55-بهتر است تدابیری اندیشه شود تا قبل ازاتمام مهلت پروانه اکتشاف ، کارهای اداری مربوط به تمدید آن صورت گیرد که فاصله ای ایجاد نشود.لازم به ذکر است مهلت تمدیداززمان ابلاغ رای شورای معادن محاسبه می شود.

      ---------------------------------------------------------------

      56- در خصوص اهمیت عملکرد مسئولین فنی معادن نیز رهنمودهای لازم ارائه فرمائید.

      ج 56- بخشنامه های مربوط به وظایف مسئول فنی ، قبلاً ابلاغ شده است.

      ---------------------------------------------------------------

      57- حداکثر مدت زمانی که بهره برداران فرصت دارند تا نسبت به پرداخت حقوق دولتی سالیانه از زمان ابلاغ بدهی اقدام نمایند چقدر است؟

      ج 57- طبق ماده 37 اقدام خواهد و این مهلت می تواند حداکثر یکماه باشد که بخشنامه مربوط به آن بزودی ابلاغ خواهد شد.(این بخش مربوط به دفتر نظارت و بهره برداری است که در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید از آن دفتر سئوال نمایید.)

       

       

ستاد خبری مرکز حراست وزارتخانه

88846668

آدرس :

تهران، خیابان کریمخان، خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه، نبش کوچه پورموسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت

کد پستی :

1599691379

تلفن :

81771-81761

پست الکترونیک :

info@mimt.gov.ir

مجموع بازدیدها : 222,146,839
تعداد بازدید امروز : 13,315
تعداد بازدید دیروز : 18,829
تعداد بازدید هفته : 32,144
تعداد بازدید این ماه : 1,002,741
آخرین به روزرسانی : 13:26  1398/04/30

کلیه حقوق متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.