X
یکشنبه, ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ ۰۹:۴۳ ۹۱۱۳
طبقه بندی: اداره کل امور حقوقی
چچ

شرح وظایف اداره کل امور حقوقی

 

شرح وظایف اداره کل امور حقوقی

 

الف ) قوانین  ،لوایح و استعلامات

 

          1 – بررسی ، تنظیم، تأیید و اظهار نظر نسبت به پیش نویس لوایح ، طرحها ویا مصوبات مورد نظر وزارتخانه .

 

          2 –  پاسخ به استعلامها حقوقی دستگاههای  وابسته ، موسسات و واحدهای تابعه و پشتیبانی حقوقی آنها در موارد تعارض و ابهام در تفسیر یا اجرای قوانین و مقررات .

 

          3 – بررسی و اظهار نظر نسبت به بخشنامه ها و دستورالعملها و ضوابط و تظامنامه هاو سایر مستندات تدوینی از طرف وزارت متبوع و دستگاههای تابعه

 

          4 – انجام امور مربوط به ابلاغ و اعلام  قوانین لازم الاجرا و مصوبات هیأت وزیران و سایر مقررات اجرایی  مربوط به واحدهای سازمانی زیر مجموعه.

 

          5 – بررسی وپاسخگویی به گزارشهای مراجع نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور ، دیوان محاسبات کشور ، کمیسیون اصل 90 قانون اساسی و 0000 با هماهنگی واحدهای ذیربط .

 

          6–انجام مراحل قانونی تصویب نامه شماره 16104/ت 335 مورخ 8/5/1366 هیأت محترم وزیران جهت ارجاع امور حکمیت وداوری  و رفع اختلاف وزارتخانه متبوع با سایر سازمانها ، نهادها و وزارتخانه های دولتی.

 

          7 – ارایه  حمایت قضایی از کارکنان وزارتخانه با توجه به قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و پرسنل نیروهای مسلح مصوب 1376 .

 

          8 –  تهیه و تنظیم گزارشات حقوقی مورد نیاز مقام عالی وزارت ، معاونین و سایر مسئولین ذیربط  و اظهار نظر مشورتی در مورد کلیه مسائل حقوقی و قضایی وزارتخانه متبوع و واحدهای وابسته به آن .

 

          9 – گرد آوری ، تدوین و تنقیح قوانین و مقررات مورد عمل وزارتخانه و انتشار و انعکاس آنها به مراجع ذیربط.

 

          10-  شرکت در جلسات و کمیسیونهای مختلف مجلس شورای اسلامی و دولت  حسب مورد و برابر دعوت مراجع مذکور.

 

          11 -  برگزاری جلسات توجیهی و مشاوره با مدیران و روسای ادارات و کارشناسان در مسائل حقوقی مرتبط با دستگاه اداری .

 

12- انجام سایر وظایفی که حسب مورد  از سوی معاونتها و مقام محترم وزارت به اداره حقوقی ارجاع می گردد.

 

ب  ) دعاوی و امور قضایی :

 

          1 – ایجاد هماهنگی و انجام امور حقوقی واحدهای تابعه وزارتخانه و رسیدگی به اختلافات بین موسسات و واحدهای تابعه از جهت تداخل وظایف قانونی و برداشت از قوانین و مقررات و نحوه اجرای آنها و همچنین رسیدگی به

اختلافات مالی و قراردادی و ارائه راه کارهای حقوق مشخص جهت حل و فصل آن و اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه .

 

          2 -  پیگیری و اتخاذ تمهیدات لازم جهت اجرای احکام و اسناد لازم الاجرا له و علیه دستگاه و پیگیری اجرای آراء رفع اختلاف حقوقی دستگاههای  اجرایی و دستگاه مربوطه .

 

          3 -  دفاع از بخشنامه ها ، دستورالعمل ها و مصوبات مورد عمل وزارتخانه  و عناوین مشابه در دیوان عدالت اداری  و نظارتی و  سایر مراجع ذیربط.

 

          4 – ارایه همکاریهای لازم در موارد شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی علیه وزارتخانه حسب ارجاع دوایر ذیربط.

 

          5 -  اقامه و دفاع از دعاوی له یا  علیه وزارتخانه در محاکم عمومی و انقلاب.

 

         6 –  تهیه و تنظیم شکوائیه و  ارایه لایحه دفاعیه در پاسخ به دعاوی و شکایات مطروحه علیه اقدامات و تصمیمات دستگاه در دیوان عدالت اداری ، مراجع حل اختلاف کار و سایر مراجع قانونی .

 

          7 –  معرفی نماینده حقوقی جهت شرکت در جلسات دادگاهها ، کمیسیونها ، مجامع ، ستادها و هیأتها و اعلام نظر در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی.

 

          8 -  ساماندهی دعاوی  و داوریهای وزارتخانه و ارائه اطلاعات و گزارشهای مربوطه .

 

ج   ) تعهدات و قراردادها :

 

          1 – تنظیم و یا تأیید قراردادهای مورد نیاز ادارات  و واحدهای تابعه و پاسخگویی به استعلامهای مربوط به آنها.

 

         2 – تهیه پیش نویس قراردادهای مورد عمل وزارتخانه براساس ضوابط و مقررات حسب ارجاع دستگاههای ذیربط

 

         3 – وصول مطالبات مربوط به تعهدات و قراردادهای وزارتخانه .

 

د   ) املاک و امور ثبتی :

 

          1 – همکاری درامور مربوط به مستندسازی اموال منقول و غیر منقول  براساس قوانین و مقررات مربوطه و هماهنگی  با معاونت حقوقی ریاست جمهوری در این خصوص .

 

          2 – همکاری در تهیه و تشکیل بانک اطلاعات املاک اعم از مستند و غیر مستند.

 

          3 –  رسیدگی، پشتیبانی و پاسخگویی به کلیه امور مربوط به دعاوی املاک و امور ثبتی

 

 

 

آدرس کوتاه شده:
فهرست طبقات
No Cache
Generate time: 2.9095258712769
Query time: 1.2431399027507