•  
    • فهرست اخبار
      اردن برای تامین نیازهای پتاس ایران اعلام آمادگی کرد

      اردن برای تامین نیازهای پتاس ایران اعلام آمادگی کرد

      اردن برای تامین نیازهای پتاس ایران با قیمتهای مناسب آماده است.
      در ملاقات مقامات اقتصادی ایران و اردن که در چارچوب هفتمین اجلاس کمیسیون همکاریهای مشترک در امان برگزار گردید بر توسعه همکاریهای دوجانبه تاکید شد.
      مقامات دو کشور دریادداشت تفاهم امضا شده توافق کردند ایران اطلاعات مربوط به استخراج پتاس و بررسی‌های اقتصادی آن برای اجرای پروژه کارخانه اسید فسفریک را در اختیار اردن قرار دهد و در برابر آن امان نیازهای تهران به پتاس را با نرخ مناسب تامین کند.

      مرجع: سایت معادن ایران

      به دلیل تش?یل مجمع عمومی نماد معاملاتی کالسیمین بسته شد

      به دلیل تش?یل مجمع عمومی نماد معاملاتی کالسیمین بسته شد

      نماد معاملاتی شرکت کالسیمین برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تصمیم گیری در مورد سود و زیان عملکرد مالی سال 81 بسته شد.
      روز چهارشنبه 7/3/82 در تالار بورس اوراق بهادار تهران اعلام شد که به علت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شزکت کالسیمین درروز 17/3/82 نماد معاملاتی آن بسته شد.
      شرکت کالسیمین در جدیدترین گزارش خود به بازار بورس اعلام کرد که درآمد هر سهم این شرکت حسابرسی نشده با سرمایه 75/9 میلیارد تومان مبلغ 56 ریال است. شرکت پیش‌بینی درآمد هرسهم سال مالی منتهی به 29/12/80 را در تاریخ 13/3/80 مبلغ 855 ریال ودر تاریخ 31/4/80 مبلغ 535 ریال و در تاریخ 15/8/80 مبلغ 454 ریال اعلام کرده بود که 571 ریال تحقق یافت.
      پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به 29/12/81 نسبت به عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش 6 درصد کاهش، قیمت تمام شده 1 درصد کاهش، سود عملیاتی 27 درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات 87 درصد کاهش نشان می‌دهد.
      طبق مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 28/12/80 سرمایه شرکت از 75000 میلیون ریال به مبلغ 97500 میلیون ریال (معادل 30 درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش یافته است.
      شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/81 را با سرمایه 75000 میلیون ریال در تاریخ 27/12/80 مبلغ 550 ریال و با سرمایه 97500 میلیون ریال در تاریخ‌های 22/3/81 و 2/5/81 مبلغ 423 ریال و در تاریخ ‌های 7/10/81 و 5/12/81 مبلغ 240 ریال اعلام کرده بود که دلایل تعدیل را زیان حاصله از عملکرد شرکت تابعه و چشم‌انداز آتی آن و احتساب ذخیره و مورد لزوم در مورد زیان حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها عنوان کرده است. اطلاعات مقایسه‌ای از عملکرد سال 80 و عملکرد حسابرسی نشده سال 81 شرکت کالسیمین به شرح زیر است:
      درآمد حاصل از فروش واقعی در سال 80، 214946 میلیون ریال و درآمد حاصل از فروش واقعی در سال 81 ، 201100 میلیون ریال
      بهای تمام شده کالای فروش رفته واقعی در سال 80، 153131میلیون ریال و بهای تمام شده کالای فروش رفته واقعی در سال 81 ، 151967میلیون ریال
      سود(زیان) ناخالص واقعی در سال 80، 61815 میلیون ریال و سود(زیان) ناخالص واقعی در سال 81 ،49133 میلیون ریال
      خالص درآمدها(هزینه‌های)عملیاتی واقعی در سال 80، 12732 میلیون ریال و خالص درآمدها(هزینه‌های)عملیاتی واقعی در سال 81 ، 13399میلیون ریال
      سود(زیان) عملیاتی واقعی در سال 80، 49083 میلیون ریال و سود(زیان) عملیاتی واقعی در سال 81 ، 35734میلیون ریال
      هزینه‌های مالی واقعی در سال 80، 13407 میلیون ریال و هزینه‌های مالی واقعی در سال 81 ، 14327میلیون ریال
      درآمد حاصل از سرمایه گذاریهای واقعی در سال 80، 10357 میلیون ریال و درآمد حاصل از سرمایه گذاریهای واقعی در سال 81، 18000میلیون ریال
      خالص درآمدها (هزینه‌ها)ی متفرقه واقعی در سال 80، 176 میلیون ریال و خالص درآمدها (هزینه‌ها)ی متفرقه واقعی در سال 81، 2620 میلیون ریال
      سود(زیان) قبل از کسر مالیات واقعی در سال 80، 45857 میلیون ریال و سود(زیان) قبل از کسر مالیات واقعی در سال 81 ، 6027میلیون ریال
      مالیات واقعی در سال 80، 3002 میلیون ریال و مالیات واقعی در سال 81 ، 530میلیون ریال
      سود(زیان) پس از کسر مالیات واقعی در سال 80، 42855 میلیون ریال و سود(زیان) پس از کسر مالیات واقعی در سال 81 ، 5497میلیون ریال
      سود(زیان) عملیاتی هر سهم واقعی در سال 80، 654 ریال و سود(زیان) عملیاتی هر سهم واقعی در سال 81 ، 367 ریال
      سود(زیان) قبل از کسر مالیات هر سهم واقعی در سال 80، 611 ریال و سود(زیان) قبل از کسر مالیات هر سهم واقعی در سال 81 ، 64 ریال
      سود(زیان) بعد از کسر مالیات هر سهم واقعی در سال 80، 571 ریال و سود(زیان) بعد از کسر مالیات هر سهم واقعی در سال 81 ، 56 ریال می‌باشد.

      مرجع: سایت معادن ایران

      تشکلهای معدنی برای بازکردن مسیر توسعه هم‌پیمان شدند

      تشکلهای معدنی برای بازکردن مسیر توسعه هم‌پیمان شدند

      اولین گردهمایی تشکلهای معدنی به منظور آشنایی و اتحاد نهادهای فعال در بخش معدن کشور روز چهارشنبه در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.
      مهندس عبدالمجید وکیل عضو انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران و یکی از اکتشاف کنندگان معدن مس سرچشمه، در سخنرانی افتتاحیه با اشاره به اهمیت جلسات گردهمایی تشکلهای معدنی گفت: باید راهی پیدا کنیم که بیشتر دور هم جمع شویم و مشکلات جامعه معدنکاران را تا جای ممکن با همدلی کمرنگ‌تر کنیم، امروز اولین گام برداشته شده است و ما توانستیم به منظور گفتگو در مورد اهداف و وظایف، ایجاد هماهنگی و افزایش ارتباط بین تشکلها تشکیل جلسه دهیم. وی افزود: باید فرهنگی ایجاد شود که به معدن بعنوان طلا و گنج نگاه نشود و معدنکار تاجر و سودجو تلقی نشود.
      وی با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در جهان، خواستار انتفال دانش نوین به بخش معدن کشور و استفاده از آخرین سیستمهای تکنولوژی و ماشین‌آلات مدرن معدنی شد.
      مهندس حمیدی انارکی، نماینده خانه معدن نیز گفت: ارتقای سطح علمی و فناوری در تولید مواد معدنی، ارتقای فعالیتهای تحقیق و توسعه، بازاریابی و ایجاد زمینه‌های لازم در جهت حضور در بازارهای جهانی و همکاری با دولت در زمینه تصویب لوایح از مهمترین برنامه‌های خانه معدن است.
      وی گفت: ما قصد مقابله با هیچ تشکلی را نداریم، از بازیهای سیاسی پرهیز کنیم.
      وی تغییر در اساسنامه پیشنهادی خانه معدن را امکان‌پذیر دانست و خطاب به معدنکاران گفت: به جای آنکه در گوشه و کنار انتقاد کنید، عضو شوید و به هیات مدیره بگویید که دنبال چه کاری باید باشد تا هیات مدیره با همکاری حمایت شما بتواند اساسنامه و قانونی مطابق خواسته اکثریت تدوین کند و به نتیجه برسد.
      در ادامه دکتر فیروز علی‌نیا، رئیس انجمن مهندسی معدن ایران با اشاره به چگونگی تشکیل این انجمن گفت: در گذشته سمپوزیوم‌های معدنی به منظور پی‌گیری مشکلات معدنکاران فعالیت داشتند که حمایت وزارت معادن و فلزات از آنان باعث تعدد این سمپوزیومها و افزایش فعالیت آنها شد. اما در زمان تاسیس وزارت صنایع و معادن، حمایت دولتی از این تشکلها قطع شد و درنتیجه این سمپوزیوم‌ها دیگر برگزار نشد و در سال‌های اخیر تلاش ما برای برگزاری مجدد این سمپوزیوم‌ها به تاسیس انجمن مهندسی معدن انجامید.
      دکتر علی‌نیا خواستار پشتیبانی و حمایت تشکلها از یکدیگر شد و دوری از انجام فعالیتهای موازی را سبب تقویت و شکوفایی بخش معدن کشور دانست.
      مهندس هرمز ناصرنیا، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن تهران نیز با معرفی فعالیتها و اهداف این سازمان گفت: نظام مهندسی معدن، یک سازمان فراگیر مراقب و ناظر بر نحوه فعالیتهای مهندسان در بخش معدن است و وظیفه نظارت بر انجام فعالیتهای مهندسی را به منظور تطبیق آنها با آخرین اصول و متد فنی جهانی برعهده دارد.
      مهندس ناصرنیا در خصوص وظایف نظام مهندسی معدن کفت: این سازمان وظیفه اشتغالزایی را در بخش معدن کشور به عهده ندارد، وظیفه تماس با دانشگاهها به منظور تغییر سرفصل درسی رشته‌های معدنی به عهده نظام مهندسی معدن نیست بلکه بیشتر این وظایف به عهده وزارت صنایع و معادن است و نظام مهندسی معدن موظف است به صورت سایه مراقب وزارتخانه باشد تا این نهاد وظایف خود را به درستی انجام دهد.
      رئیس نظام مهندسی معدن استان تهران افزود: این سازمان مهندسان معدن را رتبه‌بندی می‌کند تا آنها بتوانند فعالیتهای مهندسی مناسب و درخور انجام دهند.
      وی درخصوص حضور نداشتن مهندسان معدن در رده‌های بالای دولتی گفت: گویا مهندسان معدن به دلیل تماس با طبیعت کمتر تحت تاثیر قدرت قرار می‌گیرند و کمتر سیاسی می‌شوند و ازادانه می‌اندیشند.
      در ادامه مهندس نامورپور عضو هیات مدیره و دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی با اشاره به قدمت این تشکل گفت: این اتحادیه از سال 65 تاسیس شده استو با تجربیات فراوان خود می‌تواند در کنار تشکلهای جدید حرکت به سوی توسعه و شکوفایی بخش معدن کشور را سرعت بخشد.
      وی درخصوص مشکلات بخش معدن در گذشته گفت: به دلایل مختلف سهم بخش معدن در تولید ناخالص ملی با وجود ذخایر عظیم معدنی کشور از 70 سال پیش تاکنون زیر یک درصد بوده است و در برنامه 5 ساله اول و دوم توسعه به دلیل ضرورت بازسازی ویرانیهای جنگ توجه دولت و مجلس بیشتر معطوف به پروژه‌های عمرانی شد.
      نامورپور ادامه داد: در جو فعلی که تشکل‌گرایی مورد توجه جدی قرار گرفته و برنامه سوم بیشتر بر اساس توسعه تولید و صادرات کالاهای غیرنفتی تدوین شده توجه دولت و مجلس به بخش معدن کشور بیشتر شده است.
      وی با اشاره به برنامه‌های اتحادیه گفت: باید ارزش پروانه بهره‌برداری معدن را روشن کنیم تا بعنوان وثیقه ازسوی بانکها مورد پذیرش باشد. یکی از هدف های اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان مواد معدنی همین است.
      دبیر اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان موادمعدنی گفت: این اتحادیه پیمان ارزی و همچنین بسیاری از مقررات دست و پا گیر صادرات و همچنین کد اقتصادی را به دلیل مضرات آن برای صادرات کنندگان مواد معدنی حذف کرد.
      وی گفت: تصویب معافیتهای مالیاتی برای صادرات و کاهش نرخ مالیاتها برای واردات از دیگر اقدامات اتحادیه در چند سال گذشته بوده است و همچنین اتحادیه در چند سال اخیر همکاری قابل توجهی در زمینه تدوین قانون جدید معادن در جهت رفع کاستی‌ها و نواقص قانون قبلی به منظور توجه بیشتر به حمایت از معدنکاران بخش خصوصی داشته است.نامورپور در پایان گفت: 24 میلیارد دلار گردش مالی سنگ در جهان وجود دارد و ایران با داشتن 4500 کارخانه سنگبری سهم بسیار کمی از این اعتبار را به خود اختصاص داده است و اینک وظیفه ماست که با اتحاد بتوانیم با تصویب قوانین اثر گذار در لایحه نوسازی دولت پتانسیل‌های بخش معدن کشور را مطرح کنیم وبا جذب سرمایه به این بخش باعث پویایی و رشد صنعت معدنکاری ایران شویم.
      در ادامه مهندس مجد به عنوان نماینده کانون مهندسان معدن، از صنفی بودن فعالیتهای این کانون خبر داد و گفت: این کانون در شرف تاسیس است و سعی دارد از زاویه صنفی و حرفه‌ای به مسائل مهندسان و دست‌اندرکاران معدن بپردازد. ما می‌خواهیم یک صدایی و هماهنگی در جامعه معدنی کشور به وجود آوریم.
      مهندس نادعلی اسماعیلی نیز در ادامه با اشاره به انجام فعالیتهای مثبت و درخور در زمینه اکتشافات در کشور خواستار آن شد که ماشین‌آلات معدنی در اختیار کسانی قرار بگیرد که تازه پروانه کشف از وزارتخانه دریافت کرده‌اند.
      مهندس عزیز میرزائیان معاون فنی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیتهای معدنی گفت: صندوق بیمه معدن براساس قانون بوجود آمده و وابسته به وزارتخانه است.
      این صندوق تمام خطرات مربوط به فعالیتهای معدنی را بیمه می کند و قصد داریم تا در آینده بتوانیم براساس سیاستهای وزارتخانه صنایع و معادن به صورت مستقیم به سرمایه‌گذاران وام دهیم.
      وی افزود: وام بانکها با بهره 16 یا 17 درصد، باعث توسعه فعالیتهای معدنی نمی‌شود و صندوق بیمه معدن به دنبال آن است که وام با بهره پایین به معدنکاران تعلق گیرد.

      مرجع: سایت معادن ایران

      ایران در بازسازی صنعت حمل ونقل افغانستان کمک کند

      ایران در بازسازی صنعت حمل ونقل افغانستان کمک کند

      وزیر مشاور دولت ائتلافی افغانستان در دیدار با دکتر منطقی خواستار مشارکت گروه صنعتی ”ایران خودرو“ در بازسازی صنعت حمل و نقل افغانستان شد.
      دکتر منوچهر منطقی، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در دیدار با شیرباز حکیمی، وزیر مشاور دولت ائتلافی افغانستان در شرکت ”ایران خودرو”، توانمندیهای گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه تولید انواع خودروهای سبک و سنگین را تشریح کرد و اظهار داشت: ایران خودرو به عنوان بزرگترین سازنده خودرو در خاورمیانه برای بازسازی صنعت حمل و نقل افغانستان و صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور مسلمان اعلام آمادگی کرد.
      وی، افزود: ایران خودرو به استانداردهای بالای ساخت انواع خودرو دست یافته است و علاوه بر صادرات خودرو به افغانستان، توانایی آموزشهای فنی و مهندسی، طراحی انواع خودرو و تامین قطعات مورد نیاز خودرو در این کشور را دارد.
      مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، از این که دولت افغانستان از صنعت خودرو و بخش خصوصی ایران برای بازسازی شبکه حمل و نقل افغانستان دعوت به همکاری کرده است، ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: استفاده از توانمندی بخش صنعت خودرو ایران که امروز به بسیاری از استانداردهای جهانی دست یافته است، به نفع دولت و ملت افغانستان است و ما از اینکه دولت افغانستان، بهره گیری از توانمندیهای صنعت ایران را برای ناوگان حمل و نقل خود ترجیح داده، بسیار خرسندیم.
      منطقی، گفت: هدف گروه صنعتی ایران خودرو از مشارکت در بازسازی ناوگان حمل و نقل افغانستان، منفعت کم و تجارت بلند مدت است.
      حکیمی، وزیر مشاور دولت ائتلافی افغانستان گفت: افغانستان روابط تجاری و صنعتی زیادی با کشورهای مختلف جهان دارد، اما به واسطه نزدیکی ایران و افغانستان با یکدیگر و تسهیلات گمرکی که بین دو کشور برقرار شده است، روابط و قراردادهایی که مردم افغانستان با صنعتگران و تجار ایرانی دارند، برای ما اطمینانبخشتر است.
      وزیر مشاور دولت ائتلافی افغانستان، از مصمم بودن دولت ائتلافی افغانستان برای تداوم بازسازی کشورش خبر داد و افزود: دولت افغانستان در این راه از اقتصاد آزاد هدایت شده و هدفمند پیروی خواهد کرد و در پی شرکای صادقی است که بتوانند مردم افغانستان را در بازسازی این کشور یاری کنند.
      وزیر دولت افغانستان گفت: مردم افغانستان توان خرید محصولات صنعتی ایران را بیش از تولیدات کشورهای اروپا دارند، زیرا محصولات ایرانی برای مردم افغانستان به مراتب ارزانتر از مشابه خارجی آن تمام میشود.
      حکیمی افزود: امروز بهترین زمان برای بخش صنعتی و خصوصی ایران است تا جایگاه واقعی خود را در بازار در حال بازسازی افغانستان پیدا کنند و ما از صنعتگران ایران برای بازسازی افغانستان دعوت میکنیم.
      وی گفت: در بین کشورهای مختلف و شرکتهای خارجی که تمایل به مشارکت در بازسازی ناوگان حمل و نقل افغانستان را دارند، شرکتهای ایرانی به دلیل توانایی و نزدیکی به افغانستان و مشترکات فرهنگی و تاریخی فیمابین از اولویت برخوردارند.

      بهبود ناوگان حمل و نقل زمینی

      بهبود ناوگان حمل و نقل زمینی

      به دنبال طرح “ نوسازی ناوگان حمل و نقل زمینی“، تاکنون 4 هزار و 200 دستگاه کامیون و تریلر وارد ناوگان حمل و نقل بین‌المللی شده است.
      به گزارش ایسنا از ابتدای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل زمینی، دو هزار و 567 دستگاه اتوبوس، 13 دستگاه مینی بوس و یک هزار و 540 دستگاه خودروی سواری وارد ناوگان شده است.
      همچنین در این مدت تعداد یک هزار و 683 نفر از متقاضیان قصد از رده خارج کردن اتوبوسهای فرسوده را داشته‌اند و تعداد متقاضیان عادی که به نوسازی خودروهای خود اقدام کرده‌اند، یک هزار و 810 نفر بوده است.
      از میان 2 هزار و 567 دستگاه اتوبوسی که از ابتدای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل زمینی وارد ناوگان شده، تعداد یک هزار 301 دستگاه در سال گذشته وارد شده است.
      تعداد اتوبوسهای فرسوده‌ای که از ابتدای طرح نوسازی از رده خارج شده نیز یک هزار و 112 دستگاه بوده است.
      گفتنی است که امسال، ناوگان داخلی حمل و نقل کالا نیز نوسازی میشود. همچنین تعداد 3 هزار و 494 نفر برای امضای قرارداد به منظور نوسازی ناوگان تقاضا کرده‌اند.

      استفاده از تایر “رادیال“ سبب کاهش مصرف سوخت در خودروها می‌شود

      استفاده از تایر “رادیال“ سبب کاهش مصرف سوخت در خودروها می‌شود

      چرخش یکنواخت این نوع تایر نسبت به تایرهای دیگر سبب کاهش مصرف سوخت در خودروها می‌شود.
      همچنین به دلیل این که تایر رادیال دارای تسمه‌های قوی تقویت شده و دیوارههای قابل انعطاف است، نسبت به تایرهای “بایاس“، دارای قدرت دور زدن بیشتر و فرمانگیری دقیق‌تری می‌باشد. در این خصوص طبق استانداردهای dot که علاوه بر آمریکا در کشورهای اروپایی نیز رواج یافته، تولید کننده تایر به درج کد مخصوص برای مشخص شدن میزان چسبندگی تایر به جاده ملزم شده است.
      تسمه‌ها در تایرهای رادیال به صورت سرتاسری دور تایر را فرا گرفته‌اند، لذا فشار تماس تایر با زمین یکنواخت بوده و چسبندگی به جاده نیز بسیار خوب خواهد شد. همچنین در هوای بارانی، لغزش در خودرو با تایر رادیال بسیار کاهش مییابد.
      تایرهای رادیال به دلیل داشتن تسمه مستحکم، نسبت به نفوذ اجسام نوکتیز در برابر پارگی مقاومت بیشتری دارند و همچنین احتمال پنجر شدن آنها نسبت به تایرهای دیگر کمتر است.
      تایر رادیال حتی در هنگام سنگینی زیاد خودرو نیز مقاومت بیشتری از خود نشان داده که این خود باعث ایجاد حرارت کمتر در تایر و استهلاک دیرتر آن می‌شود.

      سایپا دیزل مقام نخست اردیبهشت را کسب کرد

      سایپا دیزل مقام نخست اردیبهشت را کسب کرد

      مقام نخست در تولید خودروهای دیزلی در اردیبشهت ماه امسال به شرکت ”سایپا دیزل” تعلق دارد.
      در اردیبشهت ماه امسال 188 دستگاه “volvo fh12 “ تولید شده و این در حالی است که تولید این خودروی سنگین در ماه فروردین 158 دستگاه بود. کامیون بنز “آکتروس“ و انواع کامیون بنز به ترتیب 107 و 191 دستگاه در اردیبهشت ماه در شرکت ”ایرانخودرو دیزل” تولید شد.
      اتوبوس گازسوز ایران خودرو دیزل نیز که در ماه گذشته بنا به دلایلی تولید نشده بود، در اردیبهشت ماه به تعداد 40 دستگاه تولید شد.
      کامیون “ولوو“ و “بادسون“ نیز به تعداد 90 و 52 دستگاه در اردیبهشت ماه تولید شد.
      اتوبوس بنز بین شهری “om355“ که در فروردین ماه تولید نشده بود، در اردیبهشت ماه به تعداد 76 دستگاه تولید شد.
      مینیبوس بنز ایران خودرو دیزل نیز در اردیبهشت ماه به تعداد 28 دستگاه تولید شد.
      همچنین در اردیبهشت ماه 68 دستگاه “ون“ سایپا تولید و وارد بازار شد.

      اشتغال بیش از 2600 نفر در واحدهای صنعتی مراغه

      اشتغال بیش از 2600 نفر در واحدهای صنعتی مراغه

      رئیس اداره صنایع و معادن شهرستان مراغه، گفت: در سال گذشته 144 اعلامیه تاسیس واحد صنعتی از سوی اداره صنایع و معادن مراغه به متقاضیان صادر شده و اعلامیه تاسیس 28 واحد صنعتی دیگر نیز تمدید شده است.
      مهندس محمد رضا حسن زاده در گفتوگو با ایسنا، تعداد پروانه بهره‌برداری صادر شده این اداره درسال گذشته را 16 مورد عنوان کرد و گفت: در این تعداد واحدهای صنعتی بهره‌برداری شده، 188 میلیارد و 265 میلیون ریال سرمایه گذاری شده و 161 نفر به کار مشغول شده‌اند. ضمن این که تاکنون 2 هزار و 686 نفر در واحدهای صنعتی مراغه به کار مشغول هستند.
      وی همچنین افزود: پیشبینی میشود که مقدار سرمایهگذاری واحدهای صنعتی دارای اعلامیه تاسیس تا پایان روند بهره‌برداری به مبلغ 523 میلیارد و 924 میلیون ریال برسد.

      صندوق ذخیره ارزی و سیاست های متناقض

      صندوق ذخیره ارزی و سیاست های متناقض

      سیاستهای صندوق ذخایر ارزی در اعطای وام به کارفرمایان ایرانی برای واردات تجهیزات و کالاهای مورد نیاز آنها، ضد اشتغال و ارزش افزوده و غیرمنطقی است.
      مهندس عبدالحسین مهنما ، معاون گسترش پروژه‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، در گفتوگو با ایسنا با اعلام این مطلب تصریح کرد: در کشورهای خارجی، دولتها پولی را به عنوان حمایت اعتباری برای پیمانکاران خود در نظر میگیرند که توانایی اجرای پروژه در کشورهای هدف را داشته باشند که این امر موجب ایجاد اشتغال و کسب درآمد ارزی در آن کشورها میشود و این کار در دنیا نیز به یک عرف متداول تبدیل شده است.
      وی، گفت: این در حالی است که صندوق ذخایر ارزی در ایران، وامهایی را به متقاضیان اعطا میکند که این متقاضیان مجاز هستند با وامهای دریافتی، 100درصد کالاهای مورد نیاز خود را از خارج وارد کنند و این کار یک تناقض علنی و آشکار در سیاستهای اقتصادی کشور و به شدت قابل انتقاد است.
      وی گفت: برای حل این مشکل صندوق ذخیره ارزی میتواند مانند کشورهای خارجی، پیمانکاران داخلی را موظف کند که تنها 15 درصد ارز دریافتی خود را در داخل خرج کنند.
      معاون گسترش پروژه‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع، افزود: از سوی دیگر این صندوق میتواند گشایش اعتبار مورد نیاز پیمانکاران ایرانی را در حساب آنها درخارج از کشور انجام دهد تا ارز پرداختی به آنها قابلیت تبدیل به ریال را نداشته باشد و پیمانکار بتواند مواد اولیه و یا تجهیزات مورد نیاز خود را برای تولید ارزش افزوده در کشور از خارج خریداری کند.
      وی با اشاره به این که در طول سالهای گذشته تعداد زیادی کارخانه سیمان در کشور ایجاد شده که بخش زیادی از تجهیزات آنها در داخل ساخته شده‌اند، اظهار داشت: در شرایط کنونی صندوق مازاد ارزی به متقاضیان ایرانی اعتبار لازم برای وارد کردن کل تجهیزات مورد نیاز یک کارخانه سیمان از خارج را پرداخت میکند که این سیاست کاملا با قوانین "oecp" و قوانین بین‌المللی مغایر است و سازمان گسترش به عنوان متولی این بخش از کارخانه‌ها، با این رویه مخالف است.
      مهنما در ادامه، توسعه بازار از طریق شرکتهای ”g.c“ تخصصی در کنار توسعه‌های سخت‌افزاری را از سیاستهای اصلی کنونی سازمان گسترش عنوان کرد و افزود: این شرکتها زیر نظر یک دفتر مدیریت پروژه مهندسی، بازرگانی و اعتباری فعالیت می‌کنند و در زمینه‌های مختلفی وارد می‌شوند.
      وی خاطرنشان کرد: این شرکتهای تخصصی در زمینه‌های مختلف پالایشگاه سازی، انجام پروژه‌های پارس جنوبی، حمل و نقل ریلی، نیروگاهی، صنایع فولاد، آلومینیوم و صنایع معدنی فعالیت می‌کنند.
      مهنما تصریح کرد: ماموریت اصلی سازمان گسترش در شرایط حاضر ایجاد این g.cها است و بر این اساس تاکنون حدود هشت g.c را ایجاد کرده است.

      با مشارکت انگلیس کیفیت خودروهای ایرانی افزایش می یابد

      با مشارکت انگلیس کیفیت خودروهای ایرانی افزایش می یابد

      با مشارکت و همکاری انگلیس، کیفیت و سطح فناوری شرکت های قطعه ساز مستقر در تبریز، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
      این خبر، پنجشنبه گذشته توسط دوتن از مدیران و نمایندگان انجمن «تی.ام.ام.اس» انگلیس، که در شهرک فناوری قطعات خودرو تبریز، استقرار یافته اند، اعلام شد.
      بنابه این گزارش، انجمن «تی.ام.ام.اس» یا «تولیدکنندگان بازرگانان خودرو انگلیس»، دراین زمینه تلاش می کنند تا سطح فناوری تولیدات قطعه در آذربایجان شرقی را افزایش داده و برای این منظور درصدد ایجاد هماهنگی و همکاری های بیشتر با صنعتگران ایرانی و انگلیسی هستند.
      «جان باتلر» و «مای کراس»، دوتن از نمایندگان این انجمن، ضمن تأکید بر درصد استاندارد بودن محصولات تولیدی در تبریز، موفقیت صنعتگران ایرانی را منوط به حضور دربازارهای جهانی دانستند و خواستار افزایش تولید قطعه سازان و حضور آنان در رقابت های جهانی، به موازات تأمین نیاز مصرف کنندگان داخلی شدند.

ستاد خبری مرکز حراست وزارتخانه

88846668

آدرس :

تهران، خیابان کریمخان، خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه، نبش کوچه پورموسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت

کد پستی :

1599691379

تلفن :

81771-81761

پست الکترونیک :

info@mimt.gov.ir

مجموع بازدیدها : 234,151,160
تعداد بازدید امروز : 28,179
تعداد بازدید دیروز : 33,222
تعداد بازدید هفته : 263,614
تعداد بازدید این ماه : 632,761
آخرین به روزرسانی : 1399/03/16 20:42

کلیه حقوق متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.