• تشریح مهمترین راهبردهای صنعت لوازم خانگی /اشتغالزایی 1میلیون نفری در صنعت لوازم خانگی

      تشریح مهمترین راهبردهای صنعت لوازم خانگی /اشتغالزایی 1میلیون نفری در صنعت لوازم خانگی

      مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت صنعت لوازم خانگی را باتوجه به نیاز جامعه بسیار پر اهمیت عنوان کرد و با اشاره به سبقه 50 ساله این صنعت گفت: به دلیل اشتغال زایی و ارزش افزوده بالا و تاثیری که بر بخش های دیگر صنعت دارد جز صنایع مهم کشور محسوب می شود. میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت هم 1 میلیون نفر تخمین زده می شود .

      عباس هاشمی مجموع ظرفیت قابل بهره برداری صنعت لوازم خانگی در کشور را سالانه 17 میلیون دستگاه اعلام و استانهای عمده فعال در این زمینه را تهران، اصفهان، کرمان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، قزوین و البرز عنوان کرد.

      وی صنایع منتخب واحدهای تولیدی فعال در سطح کشور در صنعت یخچال فریزر را 35 واحد، لباسشویی 21 واحد، کولر آبی 57 واحد، کولر گازی 8 واحد، بخاری گازی 240 واحد، اجاق گاز 280 واحد، لوازم خانگی کوچک 50 واحد و چرخ خیاطی دو واحد بیان کرد.

      مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت، اهداف و برنامه راهبردی این صنعت را تا افق 1404 حفظ جایگاه دوم در منطقه، ایجاد دو تا سه برند ملی در کلاس جهانی و افزایش تولید سالانه به 16 میلیون دستگاه با توجه به ظرفیت دو ونیم میلیارد دلاری صادراتی اعلام کرد.

      به عقیده وی شاخصه مهم این صنعت گردش مالی سالانه پنج تا شش میلیارد دلار در سال است و تعداد واحدهای فعال با توجه به شرایط 500 تا 600 واحد صنعتی است.

      وی افزود: عمده بازارهای هدف ما عراق، افغانستان، اتحادیه اروپا( مخصوصا کشور ایتالیا)، کشورهای حوزه CIS و کشورهای افریقایی است و مهم ترین این ها عراق و افغانستان است که به طور میانگین تقریبی صادرات ما 300 میلیون دلار در سالهای گذشته بوده است.

      هاشمی ظرفیت تولید 6 محصول در این حوزه را این گونه عنوان کرد: ظرفیت تولید در صنعت یخچال و فریزر 2 میلیون و سیصد هزاردستگاه، ماشین لباسشویی یک میلیون و نهصد هزاردستگاه، کولر آبی 2 میلیون و 300 هزار دستگاه، کولر گازی 200 هزار دستگاه، پکیچ 1میلیون و هفتصد هزار دستگاه و تلویزیون 2 میلیون و 600 هزار دستگاه در سال است.

      وی با اشاره به شکوفایی تولید در سالهای 95 و 96 گفت: در سال 97 با توجه به شرایط اقتصادی ومحدودیت های ارزی کشور و مسائل پیش آمده بین المللی مقدار کمی کاهش تولید در برخی اقلام داشته ایم، اما با برنامه ریزی و توجه ویژه ای که به این صنعت شده است در زمینه تهیه مواد اولیه، اجزا و قطعات در اولویت تخصیص ارز قرار داده ایم و حتی تامین مواد اولیه داخلی نیز در بورس فلزات اصلاح و سیستم مچینگ در بورس راه افتاد و محدودیت تامین مواد اولیه داخلی تا مقدار زیادی کاهش یافت.

      مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی برنامه تولید سال 98در یخچال فریزر را یک میلیون و 50 هزار دستگاه، لباسشویی 800 هزار دستگاه، کولر آبی 900 هزار دستگاه ، کولر گازی 100 هزار دستگاه، پکیج 550 هزار دستگاه، تلویزیون 1 میلیون و 200 هزار دستگاه در سال عنوان کرد.

      وی با عنوان این که کشور ما در سالهای قبل به این ظرفیت ها رسیده بود و حتی توانسته بودیم بالاتر از ظرفیت ها تولید کنیم، ادامه داد: با توجه به محدودیت هایی که در واحدهای تولیدی تحت لیسانس به وجود آمد در تامین ارز و مواد اولیه دچار مشکل شدند. در شرایط کنونی حفظ وضع موجود برای ما در الویت قرار دارد و با تعمیق ساخت داخل نسبت به سال 97 در برخی اقلام تا 20 درصد افزایش تولید داشته ایم.

      هاشمی در مورد نمایشگاه نهضت ساخت داخل توضیح داد: این نمایشگاه توانست با عرضه نیازمندی های واحدهای تولیدی، بین قطعه سازان با تولیدکننده تعاملاتی ایجاد کند که امیدواریم ادامه دار باشد.

      مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی اظهار کرد: به توصیه وزیر صنعت به واحدهای تولیدی پیشنهاد شده که در محل کارخانه فضایی را به نمایشگاه دائمی نیازمندی ها اختصاص دهند و تصمیم گرفته شده که در تمام نمایشگاه های تخصصی که برگزار می شود یک سالن هرچند کوچک به نیازمندی های آن صنعت اختصاص داده شود تا متخصصین از نیازمندی ها مطلع شوند و امیدواریم در سالهای آینده صنعت ما کاملا متحول شود.

      وی ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی های انجام شده و جایگزینی دیگر کشورهای تامین کننده قطعات تا چند ماه آینده اتفاقات مهم و چشمگیری در این حوزه صورت گیرد.

      هاشمی به علت اهمیت این صنعت از نظر وزارت صمت و با هماهنگی هایی که با بانک مرکزی انجام شده بیان کرد: سعی داریم که تامین ارز و تامین مواد اولیه داخلی در اولویت اقدامات وزارت خانه قرار گیرد.

      مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت آمار واردات رسمی 5 محصول منتخب این صنعت را این گونه بیان کرد: واردات رسمی یخچال 147 میلیون دلاردر سال 95، 124میلیون دلار در سال 96 و در سال 97 ، 36میلیون دلار .

      ماشین لباسشویی در سال های نودوشش تا 97، بترتیب 28 میلیون دلار و 10میلیون دلار.

      کولر گازی هم در سال 95، 323میلیون دلار، در سال 96، 203 میلیون دلار و در سال 97، 88 میلیون دلار و پکیج در سالهای 95 تا 96 به ترتیب، 5/8میلیون دلار، 5/12میلیون دلار بوده است.

      وی کل واردات صنایع منتخب را 536 میلیون دلار در سال 95، 431 میلیون دلار در سال 96 و در سال 97، 193 میلیون دلار عنوان کرد که کاهش چشمگیری را شاهد هستیم و عمدتا نیاز لوازم خانگی از داخل تامین شده است.

      هاشمی بخش مهم کاهش واردات را ممنوعیت و محدودیت و بخش دیگر آن را تعمیق و افزایش ساخت داخل دانست و افزایش واردات قطعات یخچال را مثال روشنی از افزایش تولید عنوان کرد.

      مدیر کل صنایع فلزی ولوازم خانگی وزارت صمت بزرگترین مشکل واحدهای تولیدی را نقدینگی عنوان کرد و گفت: به علت افزایش قیمت نهاده های تولید ، نیاز نقدینگی واحدهای تولیدی افزایش یافته و در همین راستا با بانک مرکزی و بانکهای عامل هماهنگی در تامین نقدینگی و تسریع تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه و قطعات صورت گرفته است.

      وی هدف تشکیل کارگروه های بانکی وگمرکی را تسهیل فرایند امور واحدهای تولیدی عنوان کرد و توضیح داد: موانع و مشکلات احتمالی واحدهای تولیدی با گمرک، حمل و نقل دریایی، سازمان امور مالیاتی، سازمان ملی استاندارد، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بطور مستمر مورد رصد و حل و فصل قرار می گیرد.

      این مقام مسئول در مورد دیگر اقدامات وزارتخانه گفت: فهرست اقلام مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید جهت داخلی سازی آنها توسط قطعه سازان داخلی فراهم شده است و میزان ارزبری هر دستگاه، برنامه تولید 98 و میزان ارز و ریال مورد نیاز را برآورد کرده ایم.

      وی در مورد اهداف و سیاستهای کلان این وزرات خانه با توجه به استراتژیهای صنعت لوازم خانگی گفت: اهداف ما عبارتند از: ارتقای رتبه انرژی در محصول، ارتقای خدمات پس از فروش، حمایت از توسعه صنعت قطعه سازی، استفاده حداکثری از توان تولید کشور، پیشگیری از قاچاق کالا، افزایش میزان تولید، تولید محصولات در مقیاس اقتصادی، افزایش صادرات و تنوع بخشی بازارهای هدف، توانمند سازی واحدهای تولیدی، ارتقای استانداردهای زیست محیطی جهت توسعه پایدار.

      هاشمی در ادامه این گفتگو در مورد صنایع حرارتی و برودتی و طرح رتبه بندی آنها عنوان کرد: در این صنعت اخیرا یک مدل ارزیابی و رتبه بندی واحدها را اجرا کرده ایم و با توجه به مسائل تحریم که واحدها نمی توانند گواهی نامه های جهانی را علی رغم کیفیت بالای محصولات خود بگیرند، تصمیم گرفتیم که رتبه بندی داخلی داشته باشیم و خوشبختانه این طرح از طرف واحدهای صنعتی مورد استقبال قرار گرفت.

      وی افزود: این طرح با همکاری شرکت های مسئول بازرسی، مهندسی و کیفیت استاندارد انجام شد و واحدهای تولیدی بر اساس پنج فاکتور اساسی ارزیابی شدند، از جمله: توان مالی(گردش مالی، به روز بودن سیستم مالی، میزان سرمایه ثابت)، مجوز و تائیدیه هایی که واحد تولیدی اخذ کرده است(گواهینامه صادرات، جوایز، مشارکت با انجمن ها و مجامع، ارتباط با دانشگاه)، خدمات فروش(کیفیت خدمات، تبلیغات، میزان فروش، مناطق و قدرت نفوذ در بازار)، خدمات پس از فروش (کیفیت، سرعت خدمات، هزینه خدمات و نتایج حاصله)، تولید و کیفیت (آموزش ، شبکه توزیع و انبار، مهندسی و (R&D، میزان تولید، کیفیت و دامنه تنوع محصولات و عملکرد کلی.

      به گفته هاشمی این رتبه بندی بر روی کالا درج می شود و در پنج رتبه ممتاز، 1، 2، 3، 4 و رتبه 5 (مردودی )ارزیابی شده اند و این طرح در سال گذشته اجرا شد و امسال به بقیه واحدها و محصولات نیز تسری داده شده است.

      هاشمی اهداف این طرح را داشتن یک بانک اطلاعاتی منسجم در این صنعت، دستیابی به اطلاعات و وضعیت صنعت و جایگاه آن صنعت در کشور، فراهم شدن امکان برنامه ریزی و سیاستگذاری های هدفمند، رتبه بندی شرکت ها در زمینه کیفیت، رفع موانع و نواقص و نهادینه کردن بهبود مستمر در شرکت ها، افزایش ظرفیت و کیفیت محصولات، افزایش رقابت پذیری واحدهای تولیدی، افزایش رضایت مشتری عنوان کرد.

      مدیر کل صنایع فلزی ولوازم خانگی نتایج اجرای این طرح که در 8 شرکت تولیدی و 29 محصول صورت گرفته را این چنین اعلام کرد: 38درصد رتبه 2، 38 درصد رتبه 3، 18 درصد رتبه 4 و9/6درصد مردودی گرفتند. این رتبه مردودی در واقع ارسال یک سیگنال به واحد تولیدی است که محصول مورد نظر مردود است و باید تجدید نظر در تولید آن محصول به لحاظ کیفی نماید و قطعا این محصولات در روند بازار خود به خود حذف می شوند .

      هاشمی در ادامه درمورد گروه بعدی زیر مجموعه دفتر صنایع فلزی ولوازم خانگی توضیح داد: دسته بعدی ما گروه مصنوعات فلزی است که عمدتا صنایع واسطه ای محسوب می شوند و عمده محصولات این گروه عبارتند از انواع سیم و کابل(برقی، مخابراتی و فیبر نوری)، صنایع بسته بندی فلزی(قوطی، غذایی، شیمیایی، سیلندرها و مخازن)، انواع فیلترها(صنعتی، خودرویی، آزمایشگاهی، طبی )، انواع تجهیزات انبارداری و اداری مبلمان های فلزی، تجهیزات بهداشتی ساختمانی (شیرآلات)، صنایع مفتولی(پیچ و مهره، الکترودهای جوشکاری، سیم های جوش)، تجهیزات و لوازم فلزی آشپزخانه و انواع لوله پروفیل فولادی و ....

      وی واحدهای فعال مجوز دار در این گروه را حدود 2300 واحد عنوان کرد و میزان اشتغال را 100 هزار نفر بطور مستقیم دانست.

      مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی آمار ظرفیت تولید را 18میلیون تن در لوله پروفیل، 800هزار تن در سیم و کابل و 16 هزار تن در شیرآلات بهداشتی اعلام کرد.

      هاشمی میزان صادرات در سه سال گذشته را افزایشی بیان کرد و جمع صادرات آن را 577 میلیون دلاردر سال 95، در سال 96 بالغ بر653میلیون دلار و در سال 97 بالغ بر 882 میلیون دلار عنوان کرد .

      وی میزان واردات را کاهشی دانست و میزان آن را در سال 95 بالغ بر یک ونیم میلیارد دلار و یک و سه دهم میلیارد دلار در سال 96 و در سال 97 بالغ بر 954 میلیون دلار بیان کرد و مقاصد عمده صادراتی عراق، افغانستان، ترکمنستان و جمهوری عربی سوریه و عمده کشورهای وارداتی چین، کره، ترکیه، تایوان، اتریش و امارات بوده اند .

      منبع: روزنامه عصر اقتصاد

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       

ستاد خبری مرکز حراست وزارتخانه

88846668

آدرس :

تهران، خیابان کریمخان، خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه، نبش کوچه پورموسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت

کد پستی :

1599691379

تلفن :

81771-81761

پست الکترونیک :

info@mimt.gov.ir

مجموع بازدیدها : 226,085,098
تعداد بازدید امروز : 17,961
تعداد بازدید دیروز : 27,633
تعداد بازدید هفته : 130,001
تعداد بازدید این ماه : 618,541
آخرین به روزرسانی : 1398/08/22 16:10

کلیه حقوق متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.