• سرفصل اخبار
    • پربازدیدترین اخبار
    •  
    • فهرست اخبار
      تجارت بین کشورهای اسلامی کمتر از 13 درصد تجارت جهانی است

      تجارت بین کشورهای اسلامی کمتر از 13 درصد تجارت جهانی است

      « هیچ رابطه‌ای بین سیستم‌های بانکی کشورهای اسلامی وجود ندارد.» <br>به گزارش خبرنگار اقتصاد و بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،علینقی خاموشی - رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران- در ”هفتمین همایش کارآفرینان مسلمان” با انتقاد از کم توجهی به بخش خصوصی افزود: « اهداف این نشست کاملا مشخص است، تمام دوستانی که امروز سخنرانی کردند نیمه پر لیوان را دیدند اما من به عنوان نماینده بخش خصوصی ضمن تشکر از زحمات مسوولان کشورهای اسلامی و ایران می‌خواهم نیمه خالی این لیوان را برای شما بازگو کنم.» <br>او ادامه داد:« آمارها نشان می‌دهد با وجود همه تلاش‌های انجام شده، تجارت بین کشورهای اسلامی کمتر از 13 درصد حجم تجارت جهانی است و این روند هر سال رو به نزول است.» <br>خاموشی با بیان این سوال که آیا همانطور که دولت‌ها ادعا می کنند مشکل در بخش خصوصی است؟ تصریح کرد: <br>« مگر نه این است که توسعه روابط اقتصادی،اولین قدم در ایجاد ارتباطات است، ‌پس چرا هنوز برای گرفتن ویزای برخی کشورهای اسلامی دچار مشکل می‌شویم.» <br>خاموشی ادامه داد : « هنوز نتوانسته‌ایم بیمه پشتوانه را ایجاد کنیم، آیا بین کشورهای اسلامی آنقدر زمینه مساعد برای ایجاد این بیمه نیست؛ چرا هنوز نتوانسته‌ایم روند تسهیلات و قراردادهای گمرکی را ایجاد کنیم تا روند انتقال کالا با مشکل مواجه نشود؟» <br>رییس اتاق بازرگانی در ادامه افزود: « هنوز نتوانسته‌ایم سرمایه‌گذاری در کشورهای ثالث اسلامی را از ضمانت کامل سرمایه برخوردار کنیم؛ اگر سیستم ضمانت سرمایه‌گذاری را در بین خود جمع کنیم آیا سرمایه‌گذاری با این کندی پیش خواهد رفت؟» <br>وی افزود: « اگر بخش خصوصی سرمایه داشته باشد و به دنبال بهره‌وری فعالیت‌ها باشد، نیاز به التماس ندارد.» <br>خاموشی در پایان از شرکت کنندگان خواست تا در پایان این نشست در مورد مسائل مطرح شده کار شود و پیشنهادهایی ارائه شود. <br>

      قاچاق سیمان

      قاچاق سیمان

      یک باند قاچاق سیمان به خارج از کشور در شهرستان گیلانغرب شناسایی شد.<br>نکته: قیمت&nbsp;گذاری دولتی و دستوری سیمان که توسط یک سازمان وابسته به وزارت بازرگانی با جدیت دنبال می&nbsp;شود، موجب تفاوت معنادار در قیمت فروش کارخانه و بازار آزاد این محصول شده است. این موضوع علاوه بر اینکه موجب رانت در داخل شده، شرایط را برای قاچاق آن نیز هموار کرده است. در شرایط فعلی بنزین، دارو، آرد، کمباین، تراکتور و برخی کالاهای دیگر که قیمت آنها دستوری تعیین می&nbsp;شود نیز از کشور به خارج قاچاق می&nbsp;شود.مسئولان صنعتی و مدیران کارخانه&nbsp;های سیمان بارها از شیوه فعلی قیمت&nbsp;گذاری انتقاد کرده و معتقد به آزادسازی قیمت این محصولند.

      قرارداد ساخت‌ نخستین‌ کارخانه‌ فولادی‌ با یک‌ شرکت‌ اتریشی‌

      قرارداد ساخت‌ نخستین‌ کارخانه‌ فولادی‌ با یک‌ شرکت‌ اتریشی‌

      قرارداد احداث‌ «نخستین‌ کارخانه‌ فولاد سازی‌ بخش‌ خصوصی‌ کشور» با یک‌ شرکت‌ اتریشی‌ منعقد شد.مدیر مجتمع‌ فولاد نصیر فارس‌ گفت‌: قرارداد احداث‌ نخستین‌ کارخانه‌ فولاد سازی‌ بخش‌ خصوصی‌ کشور با شرکت‌ اتریشی‌ «فوست‌ آلپاین‌» که‌ یکی‌ از بزرگترین‌ طراحان‌ و سازندگان‌ کارخانه‌ فولاد در جهان‌ است‌، منعقد شد.نصیر فرهادی‌ در جریان‌ امضای‌ این‌ قرارداد با اعلام‌ این‌ خبر افزود: این‌ مجتمع‌ بزرگترین‌ کارخانه‌ فولاد سازی‌ بخش‌ خصوصی‌ در کشور است‌ که‌ با مجوز وزارت‌ صنایع‌ و معادن‌ مراحل‌ احداث‌ آن‌ آغاز می‌شود.وی‌ با اشاره‌ به‌ اینکه‌ مکان‌ احداث‌ این‌ پروژه‌ عظیم‌ که‌ با آخرین‌ تکنولوژی‌ روز جهان‌ ساخته‌ می‌شود، در استان‌ فارس‌ قرار دارد، خاطر نشان‌ ساخت‌: این‌ مجتمع‌ بزرگترین‌ طرح‌ سرمایه‌گذاری‌ در اسـتــان‌ فــارس‌ پــس‌ از پـیــروزی‌ انقـلاب‌ اسـلامـی‌ اسـت‌.فـرهادی‌ گفت‌: مجتمع‌ فولاد نصیر فارس‌، دو کارخانه‌ کاملاص مجزا، متشکل‌ از بخش‌های‌ «فولاد سازی‌» و «نورد» است‌.<br>وی‌ اضافه‌ کرد: بخش‌ فولاد سازی‌ این‌ مجتمع‌ شامل‌ ذوب‌ و ریخته‌گری‌ مداوم‌ برای‌ تولید حدود 550 هزار تن‌ در سال‌ «بیلت‌» و بخش‌ نورد مقاطع‌ و مفتول‌ برای‌ تولید 500 هزار تن‌ در سال‌ محصول‌ نهایی‌ «نورد شده‌»، طراحی‌ گردیده‌ است‌.مدیر مجتمع‌ فولاد نصیرفارس‌ تصریح‌ کرد: مـحصولات‌ این‌ مجتمع‌ شامل‌ میلگرد، مفتول‌، نبشی‌، ناودانی‌، تسمه‌، سپری‌ و بیلت‌های‌ چهار و شش‌ گوش‌ در ابعاد مختلف‌ است‌.<br>

      سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه مطلوب نیست طرح‌های زیادی در میاندوآب نیمه تمام رها شده است

      سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه مطلوب نیست طرح‌های زیادی در میاندوآب نیمه تمام رها شده است

      سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در میاندوآب ضعیف بوده، و علی‌رغم دعوت‌های مکرر، هیچ استقبالی صورت نگرفته است، چرا که مردم به نوعی از سرمایه‌گذاری سرخورده شده‌اند.<br>شهباز حسین‌زاده نماینده‌ی مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عمده مشکل میاندوآب را در عدم سرمایه‌گذاری در منطقه معرفی کرد و گفت: خود عدم سرمایه‌گذاری نیز دلایلی دارد، که یکی از آنها بلا استفاده و یا نیمه تمام ماندن طرح‌های اجرا شده است، و دیگری رونق اقتصاد دلالی و واسطه‌گری در منطقه است.<br>وی ادامه داد: همین طرح‌های سرمایه‌گذاری خیلی اندک بخش خصوصی به خاطر این‌که منطقه کشش نداشته بلا استفاده رها شده است، و یا به تصرف بانک‌ها درآمده است.<br>حسین‌زاده اضافه کرد: در حال حاضر شرایطی حاکم است که مردم می‌خواهند در محلی سرمایه‌گذاری کنند که سریع‌تر برگشت سرمایه داشته باشد؛ و لذا این مساله باعث رکود سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شده است.<br>نماینده‌ی میاندوآب، بروکراسی و سیستم نامطلوب اداری و مسائل حاکم بر بانک‌ها را از دلایل دیگر عدم استقبال مردم از سرمایه‌گذاری در منطقه برشمرد.<br>وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو دیگر مشکل میاندوآب را پل قدیمی آن یعنی پل ستارخان معرفی کرد که نیاز است در کنار آن پل جدیدی احداث گردد.<br>حسین‌زاده در این زمینه خاطرنشان ساخت: در طول مجلس ششم تلاش‌های زیادی انجام دادیم تا این پل احداث شود، چرا که احداث آن باعث کاهش بسیار زیاد حجم ترافیک می‌شود.<br>وی تصریح کرد: علی‌رغم تمام تلاش‌ها، وزارت راه و ترابری به تنهایی احداث پل را عهده‌دار نشد، که نهایتا در جریان سفر دکتر عارف ـ معاون اول رییس جمهور ـ به استان، مبلغ 200 میلیون تومان به این امر اختصاص داده شد.<br>این نماینده‌ی مجلس در خاتمه خبر داد که مراحل اجرایی این پل تا پایان سال جاری شروع خواهد شد، که در این زمینه وزارت‌خانه‌های کشور و راه و ترابری نیز مبالغی اختصاص داده‌اند.<br>

      انجمن مدیران توسعه منابع انسانی صنعت کشور تاسیس می شود

      انجمن مدیران توسعه منابع انسانی صنعت کشور تاسیس می شود

      <font color=#0000ff>عضویت در فدراسیون جهانی مدیریت پرسنلی مستلزم تاسیس یک نهاد غیردولتی در زمینه توسعه منابع انسانی در ایران است.<br></font><font color=#000000>به گزارش ایلنا, دکترعلی محمد گودرزی, دبیر اولین کنفرانس توسعه منابع انسانی با اعلام این مطلب , گفت: مهمترین مزیت رقابتی برای رویارویی درچالش های هزاره سوم , نیروی انسانی است.<br>به گفته وی, هرسال تعداد زیادی از نخبگان کشورمان که نیروی انسانی فرهیخته ,توانا و آموزش دیده ما را تشکیل می دهند , به غرب مهاجرت می کنند. بنابراین ضروری است که در این خصوص تدبیری اساسی اندیشیده شود.<br>وی , با تاکید بر اهمیت و نقش سرمایه انسانی درتوسعه مدیریت, اظهارداشت: هرگونه برنامه ریزی در حوزه های مختلف صنعت و اقتصاد , بدون توجه به نقاط قوت و ضعف منابع انسانی , عقیم و ناکارآمد است. این در حالی است که اکثرکشورها منشور استراتژیک توسعه منابع انسانی پنج یا ده ساله دارند و بنابراین لازم است در تدوین برنامه چهارم توسعه به این موضوع مهم, روشنتر و شفاف تر اهتمام شود.<br>مدیر جذب و آموزش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران , با اشاره به برنامه پنج ساله سازمان برای توسعه مدیریت با هدف پرورش 4 هزار مدیر حرفه ای گفت: سال گذشته 700 مدیر در برنامه های آموزشی سازمان مشارکت داشته اند و امسال نیز 1400 مدیر, از این فرصت آموزشی بهره مند خواهند شد.<br>گفتنی است , اولین کنفرانس توسعه منابع انسانی به همت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و مشارکت بیش از 20 وزارتخانه , سازمان و تشکل دولتی و غیر دولتی, در3 و 4 آبان ماه جاری در سالن اجلاس تهران برگزار می شود.<br></font>

      جهانگیری از تدوین برنامه بیست ساله توسعه صنایع ?شور خبر داد

      جهانگیری از تدوین برنامه بیست ساله توسعه صنایع ?شور خبر داد

      <p>وزیر صنایع و معادن گفت: برای نخستین بار بعد از&nbsp; پیروزی انقلاب&nbsp; ،&nbsp; برنامه بلند مدت بیست ساله برای توسعه صنایع ?شور تدوین شده&nbsp; است. « اسحاق جهانگیری» روز سه شنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی استاندارد در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در ?رج افزود: اجرای این برنامه ?ه تلاش ، توانمندی و همگرایی در توسعه صنعت ?شور را دنبال می ?ند ، ?شور را به ی? قدرت فن آوری مبدل خواهد ساخت. وی گفت : تدوین این دوره بیست ساله ?ه ی? رشد هشت الی ده درصدی برای آن پیش بینی شده ، ?ار مش?لی است ?ه باید ملزومات چنین رشد و حر?تی را در سطح ملی فراهم ?نیم.این مسوول تصریح ?رد: عمل?رد بخش صنعت در گرو موفق عمل ?ردن بنگاههای صنعتی است و بنگاه های صنعتی باید نتیجه گرایی و مشتری مداری را مد نظر قرار دهند.وی گفت: همچنین ، باید فرهنگ برخورد علمی در تمامی سطوح جدید گرفته شود چرا ?ه برای رسیدن به ی? جامعه توسعه یافته صنعتی ، این امر ی? نیاز است.&nbsp;&nbsp;وزیر صنایع و معادن ?شور اضافه ?رد: توسعه صنعتی ?شور با مشار?ت بخش خصوصی میسر است و انتظار می رود بخش اعظم این فعالیت ها را به بخش خصوصی واگذار شود.جهانگیری گفت: در تولید ?الاهای داخلی و وارداتی باید از استانداردهای بین المللی استفاده شود.<br>
      <p>&nbsp;

      اولین نمایشگاه تخصصی چوب و صنایع وابسته خراسان برگزار می‌شود

      اولین نمایشگاه تخصصی چوب و صنایع وابسته خراسان برگزار می‌شود

      نخستین نمایشگاه تخصصی چوب و صنایع وابسته از قبیل ماشین‌آلات،یراق آلات ،تجهیزات مبلمان و دکوراسیون در مشهد در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی از تاریخ پنج تا 9 اسفند برگزار می‌شود.<br>رحمانی ـ مدیر امور نمایشگاهی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان ـ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود:« با توجه به آلاینده‌های محیط زیست و مصرف بی‌رویه صنعت چوب و تخریب جنگل‌ها، امسال تصمیم به برپایی نمایشگاه صنعت چوب در استان خراسان گرفتیم که هدف کلی از برپایی این نمایشگاه ارائه توانمندی‌های شرکت‌ها و موسسات تحقیق و توسعه جنگل‌ها و شرکت تولیدی فرآورده‌های چوبی است که با استفاده بهینه از مصرف چوب از تخریب جنگل‌ها جلوگیری شود.»<br>رحمانی گفت:« در این نمایشگاه تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات فن‌آوری صنعت چوب و صنایع وابسته نیز حضور داشته و از صاحبان صنایع فلزی برای شرکت در این نمایشگاه تخصصی دعوت خواهد شد.»<br>این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه تخصصی صنایع فلزی و لاستیک و پلاستیک برگزار می‌شود.<br>

      متولیان صنعت خودرو در مراغه 40 میلیارد ریال تسهیلات رایگان دریافت می‌کنند

      متولیان صنعت خودرو در مراغه 40 میلیارد ریال تسهیلات رایگان دریافت می‌کنند

      « شرکت‌های خودروسازی ایرانی و خارجی در صورت تمایل برای سرمایه‌گذاری و احداث صنعت مونتاژ خودرو در شهرستان مراغه 40 میلیارد ریال تسهیلات رایگان دریافت خواهند کرد.»<br>سیدمصطفی سیدهاشمی ـ نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی ـ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خودرو خبرگزاری دانشجویان ایران با اعلام این خبر افزود:« این تسهیلات شامل امتیازات برق، گاز، آب، تلفن و بعضی دیگر از نیازهاست.»<br>وی افزود:« مردم مراغه افزون بر 20 هکتار زمین به متولیان این صنعت اهدا کرده‌اند که در حال حاضر در تحویل اینجانب است.»<br>این نماینده مجلس همچنین از اقدام یک شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش مونتاژ خودرو در مراغه خبر داد و گفت:« از اوایل سال گذشته یک شرکت خودروساز خارجی اقدام به طی مراحل اولیه سرمایه‌گذاری در این بخش کرد که تاکنون توفیقات خوبی داشته و توانسته است موافقت سازمان محیط زیست استان را کسب کند.»<br>وی اظهار کرد:« صنعت خودرو در مراغه بیش از سه هزار نفر اشتغالزایی مستقیم خواهد داشت.»<br>

      آگاهی از درآمد توریسم در کنار صنایع نفت و خودروسازی توجه به زیرساخت‌های گردشگری را جلب کرده است

      آگاهی از درآمد توریسم در کنار صنایع نفت و خودروسازی توجه به زیرساخت‌های گردشگری را جلب کرده است

      مدیر ایرانگردی و جهانگردی استان اردبیل، گفت: به دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی بین‌المللی، عدم بهره‌وری از منابع بالقوه‌ی گردشگری و ضعف در زیرساخت‌های مهم توریسم، همچنان نتوانسته‌ایم چندان به موفقیت برسیم.<br>اسدالله شمس، در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این مطلب، تبلیغات را یکی از شاخه‌های مهم جذب گردشگران دانست و گفت: در جهان غرب تبلیغات منفی بسیاری در مورد ایران صورت گرفته است که برای خنثی کردن این تبلیغات باید دست‌اندرکاران صنعت توریسم بکوشند و گام‌های موثری در اطلاع‌رسانی بین‌المللی و شفاف کردن ذهن توریست‌ها بردارند.<br>وی، ارائه‌ی خدمات مورد نیاز جهانگردان از طریق اینترنت و تبلیغات الکترونیکی، ایجاد دفاتر بازاریابی، تبلیغات گسترده‌ی رسانه‌یی از طریق رسانه‌های بین‌المللی و داخلی، دعوت از روزنامه‌نگاران، اساتید دانشگاه‌ها و افراد سرشناس و متخصص، برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و بین المللی همراه با برنامه‌ریزی مناسب را از جمله گام‌های موثر ممتولیان توریسم کشور دانست.<br>وی، با مقایسه‌ی درآمد توریسم با نفت و خودروسازی، گفت: در سال‌های اخیر، متولیان امر، با آگاهی از درآمد مناسب توریسم در کنار صنایع نفت و خودروسازی به زیرساخت‌های این صنعت توجه کرده و با ایجاد مراکز اقامتی، رفاهی، رسیدگی به راه‌ها، فرودگاه‌ها، راه آهن‌ها و اهتمام در زمینه‌ی آموزش و فرهنگ‌سازی توانسته‌اند تحولات عظیمی در این صنعت ایجاد کنند.<br>شمس، تاکید کرد: متولیان و دست‌اندرکاران صنعت توریسم کشور می‌توانند با تبلیغات عمومی، برگزاری سمینارهای ملی و محلی و تبلیغات رسانه‌یی در گسترش توریسم داخلی نیز موفقیت‌های چشمگیر بدست آورند.<br>وی، در پایان گفت: در سطح بین‌المللی نیز مباحثی نظیر تبلیغات جهانی، گفت‌وگوی تمدنها و سمینارهای منطقه‌یی و بین المللی، تبادل استاد و دانشجو و رسانه‌های ماهواره‌ای می‌تواند مثمرثمر واقع شو

      خصوصی‌سازی تراکتورسازی تبریز و ماشین‌سازی اراک کیفیت تولید آنها را افزایش می‌دهد

      خصوصی‌سازی تراکتورسازی تبریز و ماشین‌سازی اراک کیفیت تولید آنها را افزایش می‌دهد

      &nbsp;خصوصی‌سازی شرکت‌های تراکتورسازی تبریز و ماشین‌سازی اراک باعث افزایش کیفیت تولیدات و راندمان تولید این شرکت‌ها خواهد شد.»<br>شهریار خاشع - رئیس شورای مرکزی کنفدراسیون صنعت - در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت:« تجربه ایران در زمینه خصوصی‌سازی مراکز صنعتی به حدود 10 سال می‌رسد که در این زمینه تجربه موفقی نداشته‌ایم.»<br>وی با بیان این که در اکثر کشورهای دنیا به منظورافزایش کارایی و بهره‌برداری، واحدهای صنعتی به بخش خصوصی واگذار شده است؛ اظهار داشت:« شرکت تراکتورسازی تبریز طی سال‌های گذشته دارای راندمان پایینی بوده و قیمت تراکتورهای تولید شده در آن بالا بوده است. به همین دلیل خصوصی‌سازی این شرکت ضروری است.»<br>خاشع با بیان اینکه حدود 85 درصد اقتصاد ایران دولتی است و بخش خصوصی قوی در کشور وجود ندارد گفت: « بهترین خودروهای دنیا توسط بخش‌های خصوصی تولید می‌شوند، به همین دلیل واگذاری واحدهای تولیدی به بخش خصوصی نقش موثری در تقویت تولیدات، ‌افزایش کیفیت و کاهش قیمت دارد.»<br>وی ادامه داد:« شرکت مخابرات ایران تنها شرکت مخابراتی دنیا است که در مقابل واگذاری تلفن، هزینه‌ای چند برابر سرمایه مورد نیاز برای ایجاد خطوط تلفن دریافت می‌کند.»<br>خاشع با تاکید براینکه باید جلوی هر نوع انحصار در بخش تولیدات گرفته شود گفت:« شاخص بهره‌وری واحدهای خدماتی و صنعتی بسیار پایین است و یکی از دلایل آن انحصاری بودن تولیدات است.»<br>وی ایجاد رقابت بین واحدهای صنعتی را لازمه حضور بخش خصوصی در زمینه تولیدات صنعتی عنوان کرد و گفت: « وجود رقابت باعث حذف تولیدات با کیفیت پایین از بازار می‌شود، در حالیکه تولید کنندگان دولتی به فکر ایجاد رقابت و افزایش نفع و سرمایه خود نیستند.»<br>خاشع با بیان این که طی شش ماه اول امسال حدود 350 هزار خودرو در کشور تولید شده است و این میزان تا پایان سال به 800 هزار دستگاه می‌رسد گفت:« قیمت خودروی تولید داخل وضع مطلوبی در سطح جهانی ندارد و بدون ایجاد رقابت نمی‌توان در این زمینه پیشرفت کرد.»<br>وی افزایش میزان تولید خودرو را نیازمند ایجاد بازار خارجی برای این محصول عنوان کرد و گفت:« در صورتیکه تولید خودرو افزایش یابد و تقاضای زیادی از سوی بازار داخلی وجود نداشته باشد، باید این محصول را به کشورهای دیگر صادر کرد که لازمه این کار افزایش رقابت بین تولیدکنندگان داخلی است

ستاد خبری مرکز حراست وزارتخانه

88846668

آدرس :

تهران، خیابان کریمخان، خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه، نبش کوچه پورموسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت

کد پستی :

1599691379

تلفن :

81771-81761

پست الکترونیک :

info@mimt.gov.ir

مجموع بازدیدها : 235,401,828
تعداد بازدید امروز : 13,718
تعداد بازدید دیروز : 38,273
تعداد بازدید هفته : 197,795
تعداد بازدید این ماه : 597,631
آخرین به روزرسانی : 1399/04/19 09:36

کلیه حقوق متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.