• سرفصل اخبار
    • پربازدیدترین اخبار
    •  
    • فهرست اخبار
      هیچ کدام از خودروها و موتورسیکلت‌های داخلی مطابق با استاندارد جهانی تولید نمی‌شوند

      هیچ کدام از خودروها و موتورسیکلت‌های داخلی مطابق با استاندارد جهانی تولید نمی‌شوند

      خبرگزاری دانشجویان ایران - ایران - تهران - معاون تولید وزیر صنایع و معادن گفت: « هیچ کدام از خودروها و موتورسیکلت‌های تولید داخل مطابق با استانداردهای جهانی نیستند.»
      احمد دوست حسینی،در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این مطلب گفت:
      « میزان آلایندگی زیست محیطی و تعرفه واردات موتورسیکلت از جمله مواردی است که سیاست دولت در زمینه تولید موتورسیکلت را شامل می‌شود.»
      وی با بیان این که تولید موتورسیکلت‌های دو زمانه از سال آینده ممنوع خواهد شد اظهار داشت:« براساس ضوابط فنی که دولت برای خرید موتورسیکلت تعیین کرده است، شرکت‌های تولید کننده تنها مجاز به خرید قطعات موتورسیکلت از شرکت‌های خارجی که تولیداتشان مطابق با استاندارد تعیین شده توسط دولت است،هستند.»
      دوست حسینی افزایش تقاضا برای خرید موتور را دلیل اصلی افزایش تولید در ماه‌های اخیر عنوان کرد و گفت:
      « موتور سیکلت‌هایی که برخلاف استاندارد تعیین شده از سوی دولت و شورای عالی بازرسی محیط زیست تولید شوند، شماره‌گذاری نخواهند شد.»
      معاون تولید وزیر صنایع و معادن،با بیان این که استانداردهای مربوط به تولید موتورسیکلت به طور طبیعی و با گذشت زمان تشدید می‌شوند، گفت:« تاکنون هیچ گزارشی در زمینه عدم انطباق موتورسیکلت‌های تولیدی با استانداردهای تعیین شده، از سوی سازمان محیط زیست و موسسه استاندارد ارائه نشده است.»
      معاون تولید وزیر صنایع و معادن با تاکید بر این که پیشنهادی برای افزایش یا کاهش تعرفه واردات موتور ارائه نشده است، گفت:« تعرفه‌ها مطابق با گرایش‌های زیست محیطی، تکنولوژی و اقتصادی کشور مطالعه و بازنگری می‌شوند.»

      مـوتـورهـای جـدیـد 3 سـوپـاپـه وارد بـازار شـد

      مـوتـورهـای جـدیـد 3 سـوپـاپـه وارد بـازار شـد

      خبرگزاری دانشجویان ایران - ایران - تهران - موتورهای جدید سه سوپاپه برای ایجاد افزایش راندمان حجمی موتور و افزایش راندمان کاری موتورها وارد بازار شد.
      به گزارش خبرنگار صنعت خودرو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موتورهای جدید سه سوپاپه که به وسیله شرکت «فورد» ساخته شده است، سبب افزایش راندمان حجمی و همزمان افزایش قدرت خروجی و کاهش مصرف سوخت می‌شود.
      در این موتور، دو سوپاپ برای ورود هوا و یک سوپاپ برای خروج گازهای خروجی در نظر گرفته شده است.
      ورود هوا به علت اینرسی تنبل هوا همیشه مشکل بوده است، به همین منظور در موتورهای جدید از دو سوپاپ برای ورود هوا و دو سوپاپ برای خروج دود استفاده می‌شود.
      در ابتکار شرکت فورد با حذف یک سوپاپ دود، فضا برای دو سوپاپ گاز افزایش یافته و دو سوپاپ، بزرگتر در نظر گرفته شده‌اند، که این به خودی خود کمک به پرشدن موتور می‌کند.
      همچنین دیگر لازم نیست نیرویی از موتور برای دو سوپاپ دود صرف شود و فقط با یک سوپاپ دود و صرف نیرویی کمتر، می‌توان راندمان حجمی بیشتری را در نظر گرفت و چون به راحتی دود به علت انرژی حرارتی بالا و شارژ شدن برای خروج توسط هوای ورودی خارج می‌شود، می‌توان دو سوپاپ دود را تبدیل به یک سوپاپ کرد.
      در هنگام کارکرد موتور دو سوپاپ گاز و دود در لحظه‌ای با هم باز بوده که در این لحظه هوای ورودی دود را به خارج هدایت می‌کند.
      پر شدن بهتر موتور از هوا سبب سوختن مناسب‌تر سوخت شده که این به خودی خود سبب کاهش آلودگی و افزایش قدرت خروجی و کاهش مصرف سوخت می‌شود. طراحان موتور برای افزایش راندمان حجمی که سبب افزایش قدرت موتور می‌شود راهکارهای متعددی را در نظر می‌گیرند که این شیوه که در گذشته نیز به صورت پراکنده استفاده می‌شد و چندی است به صورت تجاری و گسترده مورد استفاده چند شرکت قرار گرفته است.
      دو سوپاپ گاز و یک سوپاپ دود سبب پر و خالی شدن مناسب سیلندر از هوا و خروج گاز خروجی می‌شوند.

      هیچ‌یک از تولیدکنندگان موتورسیکلت داخلی گواهینامه معتبر استاندارد آلایندگی ارائه نکرده‌اند

      هیچ‌یک از تولیدکنندگان موتورسیکلت داخلی گواهینامه معتبر استاندارد آلایندگی ارائه نکرده‌اند

      خبرگزاری دانشجویان ایران - ایران - تهران - مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:« هنوز هیچ‌یک از تولیدکنندگان موتورسیکلت داخلی گواهینامه استاندارد آلایندگی تطابق نوع را جهت اجرای طرح جایگزینی 8 هزار دستگاه موتورسیکلت دوزمانه دودزا و فرسوده ارائه نکرده‌اند.»
      دکتر مجید شفیع‌پور، مجری طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا همچنین با اعلام اینکه طرح مذکور در مرحله نخست با همکاری نیروی انتظامی در تهران انجام می‌شود، افزود:« اعتبار طرح خروج از رده 8 هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده و جایگزینی با موتورسیکلتهای چهارزمانه استاندارد، 15 میلیارد ریال است که از محل بودجه طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران پرداخت می‌شود.»
      وی ملاک تشخیص در این طرح را مدت زمان کارکرد موتورسیکلت‌ها عنوان و تصریح کرد:« مالکان این نوع موتورسیکلت‌ها که سند مالکیت دارند و هم‌اکنون موتور آنها در پارکینگ خلیج نگهداری می‌شود، به ترتیب اولویت، شناسایی و مشمول این طرح می‌شوند.»
      شفیع‌پور ادامه داد:« این افراد با دریافت تسهیلات بانکی می‌توانند موتورسیکلت چهارزمانه استاندارد خریداری کنند.»
      مجری طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران در پایان با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست از تولیدکنندگان معتبر موتورسیکلت داخلی خواسته است که «گواهینامه استاندارد آلایندگی تطابق نوع» را هر چه سریعتر برای اجرای این طرح ارائه کنند، اظهار امیدواری کرد با توجه به شمار بالای موتورسیکلت در تهران، این طرح تا پایان سال مالی جاری به اتمام برسد.
      گفتنی است تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلتهای دوزمانه از ابتدای سال جاری در تهران ممنوع است و از سوی دیگر تردد این موتورسیکلتها از ابتدای سال 85 ممنوع می‌شود.

      سطح روابط اقتصادی بین ایران و پاکستان به اندازه روابط سیاسی نیست

      سطح روابط اقتصادی بین ایران و پاکستان به اندازه روابط سیاسی نیست

      خبرگزاری دانشجویان ایران - ایران - تهران - « روابط اقتصادی میان ایران و پاکستان بسیار کمرنگ‌تر از روابط سیاسی است.»
      به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدعلی‌نقی خاموشی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در دیدار با طارق اکرام وزیر مشاور و رییس دفتر توسعه صادرات پاکستان و هیات تجاری این کشور افزود:« بسیاری از اقلام وارداتی به ایران از خارج از مرزهای پاکستان که همسایه کشور ماست وارد می‌شود.»
      وی گفت:« یکی از مسائل مهم که نگران‌کننده است سطح مک روابط اقتصادی ایران با 70 میلیون و پاکستان با 150 میلیون جمعیت است با وجود نقاط مشترک بسیار است.»
      او تصریح کرد:« یکی از موضوعاتی که به روابط دو کشور ضربه زد بحث طالبان و اثرات آن بر روی روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور بود.»
      خاموشی ادامه داد:« ایران در بسیاری از پروژه‌های خدماتی پاکستان مشارکت داشته است و حتی در مناقصه‌های خوبی برنده شده است، اما این مساله با مشکلاتی مواجه شد از جمله مشکلاتی که بر سر راه نیروی کار بوجود آمده بود.»
      رییس اتاق ایران گفت:« هنوز روابط بازرگانی ایران و پاکستان با وجود تلاش دو طرف تسهیل نشده است، به عنوان مثال ما با موانع غیرتعرفه‌ای با پاکستان روبرو هستیم و هنوز رابطه مستقیم بانکی بین دو کشور وجود ندارد و بازرگانان دو طرف برای گشایش lc از واسطه لندن استفاده می‌کنند.»
      وی افزود:« چنانچه ابزار روانسازی اقتصادی فراهم شود، می‌توان آسانتر به گسترش روابط اقتصادی دست یافت.»
      خاموشی با اشاره به حجم 150 میلیون دلاری مبادلات تجاری دو کشور گفت:« از این مقدار 52 میلیون دلار واردات برنج ایران از پاکستان است. ضمن آنکه نخود، خرما، خشکبار از جمله اقلام صادراتی ایران به پاکستان است و کالاهایی چون برنج، کنف، کاغذ و دستگاه برقی تشخیص بیماری نیز کالاهای وارداتی ایران از این کشور است.»
      طارق اکرام وزیر مشاور و رییس دفتر توسعه صادرات پاکستان نیز در ادامه هدف از سفر به ایران را تسهیل روابط بازرگانی و حل موانع موجود بین دو کشور عنوان کرد و افزود:« سرمایه‌گذاری مشترک بین دو طرف یکی از بهترین راه‌های افزایش سطح مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان است.»
      وی گفت:« توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور نیازمند ایجاد روابط جدید اقتصادی است.»

      اصلاحات اقتصادی در ایران موجب رشد فزاینده اقتصاد خاورمیانه شده است

      اصلاحات اقتصادی در ایران موجب رشد فزاینده اقتصاد خاورمیانه شده است

      صندوق بین المللی پول، نرخ رشد اقتصادی ایران را در سال جاری ?/? درصد پیش بینی کرد و اصلاحات اقتصادی در ایران را موجب رشد فزاینده اقتصادی در منطقه خاورمیانه دانست.
      به گزارش آسوشیتدپرس، صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود از اقتصاد کشورهای خاورمیانه در اجلاس دوبی آورده است: مشکل تورم در ایران همچنان یک مشکل عمده است و راه مقابله با آن نیز کنترل رشد نقدینگی است. در گزارش صندوق بین المللی پول، اقدام ایران، عربستان سعودی، اردن و عمان در کاهش سهام دولتی، مثبت ارزیابی شد. این صندوق در ادامه گزارش افزوده است: ایران، کویت، عمان و قطر، همچنین در بازگشایی بخشهای کلیدی اقتصادی بر روی سرمایه گذاری مستقیم خارجی، اقدامات مناسبی انجام داده اند.
      صندوق بین المللی پول در آخرین برآورد، پیش بینی خود را از نرخ رشد اقتصادی کشورهای نفت خیز خاورمیانه در سال ???? به ? درصد کاهش داد و افزود: در سال ???? نیز نرخ رشد اقتصادی در این کشورها ? درصد خواهد بود. این صندوق در توصیه های اقتصادی خود به این کشورها، خواستار کاهش وابستگی دولت به درآمد نفت و کاهش حجم دولت شد و تأکید کرد: این کشورها برای مقابله با بیکاری فزاینده باید رشد میان مدت خود را تسریع بخشند.

      سهم صنایع دستی در تولید ناخالص داخلی ایران به پنج درصد می رسد

      سهم صنایع دستی در تولید ناخالص داخلی ایران به پنج درصد می رسد

      تهران ، ایرنا- مدیرعامل سازمان صنایع دستی ایران اعلام ?رد : سهم صنایع دستی در تولید ناخالص داخلی از سه درصد فعلی به پنج درصد در چهارمین برنامه توسعه افزایش می یابد. "یدالله طاهرنژاد " روز شنبه در گفت وگو با "ایرنا" افزود : در زمان حاضر حدود? / ? میلیون نفر در بخش صنایع دستی ?شور فعالیت دارند و ارزش تولیدات آنها سالانه ?? هزار میلیارد ریال است . وى گفت : درآمد هر صنعتگر صنایع دستی ایران ا?نون ماهانه حدود??? هزارریال است و میزان صادرات سال گذشته این صنعت با احتساب فرش ??? میلیون دلار بود. به گفته طاهر نژاد، با برنامه ریزیهاى انجام شده ، پیش بینی شده ?ه درآمدماهانه هر ی? از هنرمندان صنایع دستی از??? هزار ریال فعلی به بیش از? / ? میلیون ریال در ماه و میزان صادرات به حدود دو میلیارد دلار در سال افزایش یابد. طاهرنژاد، با اشاره به لزوم حمایت از صنعتگران صنایع دستی در برنامه چهارم گفت : در صورت تصویب مجلس ، تمام هنرمندان صنایع دستی داراى ?د ملی می شوند و تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار می گیرند ?ه در این صورت نسلجدید نسبت به صنایع دستی اقبال بیشترى نشان خواهد داد. وى افزود : صنعتگران صنایع دستی در برنامه چهارم باید از آموزشهاى لازم بهره مند شوند تا توانمندیهاى خود را ارتقاء دهند و بتوانند با دنیاى در حال رشد، رقابت ?نند. به گفته طاهر نژاد، باید فناورى روز در خدمت صنایع دستی ?شور قرار گیرد تا ضمن سرعت بخشیدن به تولید و افزایش شمارگان تولید بتوان قیمت تمام شده تولید را به منظور حضور در بازارهاى جهانی ?اهش داد. وى ، بر لزوم ?اربردى ?ردن صنایع دستی براى حضور جدى آن در زندگی مردم گفت : واحد تحقیق و توسعه سازمان صنایع دستی در حال طراحی الگوهاى جدیدى از صنایع دستی است ?ه علاوه بر داشتن مولفه هاى فرهنگ ، هنر و صنعت ، بتواند در زندگی مردم هم ?اربرد داشته باشد. طاهر نژاد افزود : ا?نون ??? رشته صنایع دستی ثبت شده در ?شور وجود دارد، اما?? رشته جدید صنایع دستی به حوزه فعالیت صنایع دستی ?شور افزوده شده ?ه ا?نون مراحل بررسی ?ارهاى پژوهشی را می گذرانند و چنانچه سه مولفه فرهنگ ، هنر و صنعت شامل این مصنوعات شود، در فهرست تولیدات قرار خواهند گرفت . مدیر عامل سازمان صنایع دستی با اشاره به تعدد دستگاه هاى تصمیم گیرنده در مورد فرش و صنایع دستی ، اظهار امیدوارى ?رد با لایحه اى ?ه دولت به مجلس شوراى اسلامی ارایه ?رده ، به موازی?اریها و ناهماهنگیها در این صنعت پایان داده شود.

      بیشترین سرمایه گذاری خارجی در کشور در بخش صنعت ومعدن است

      بیشترین سرمایه گذاری خارجی در کشور در بخش صنعت ومعدن است

      وزیر صنایع و معادن گفت روند صنعتی شدن ایران و توسعه صنعت کشــــور به سرعت پیش می رود. اسحاق جهانگیری، در گفت و گو با خبرنگاران افــزود از مهمترین برنامه های توسعه صنعت کشور در قالب برنامه پنج ساله سوم و چهارم، ایجاد راهکارهای مناسب برای فعال سازی و حضور جدی بخش خصوصی در صنعت است. وی، تسهیل در امور اداری و کاهش بروکراسی اداری، اطلاع رســــــانی شفاف مقررات و قوانین وزارت صنایع و معادن به مردم، پرداخت منابع ارزی و ریالی به سرمایه گذاران بخش خصوصی را از جمله راهکارهای توسعه صنعتی کشور اعــلام کرد. به گفته وی، دراعطای تسهیلات ارزی هیچ محدودیتی وجود ندارد و تاکنون بخش خصوصی استقبال خوبی برای دریافت تسهیلات ارزی داشته اند. وی گفت امسال 10 میلیارد دلار بخش خصوصی تقاضای استفاده از ذخایــر ارزی کرده است که پس از بررسی در اختیار آنها قرار می گیرد. جهانگیری افزود ارایه تسهیلات و امتیازات ویژه از نظر قانون مالیات هــا، نرخ سود بانکی و سهم آورده برای ایجاد تعادل منطقه ای در مناطق محــــروم و افزایش سرمایه گذاری در این مناطق از دیگر برنامه های وزارت صنایع و معادن است. وی گفت بیشترین سرمایه گذاری خارجی در کشور در بخش صنعت و معدن بــوده و تاکنون سرمایه گذاران تقاضای سرمایه گذاری در 40 طرح در بخش صنعت بـه وزارت امور اقتصادی و دارایی داده و از شورای سرمایه گذاری مجوز گرفته اند.
      وزیر صنایع و معادن گفت قانون نوســــازی صنایع در کشور توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب و اجرا می شود.
      اسحاق جهانگیری،افزود دراین قانون تلاش شده بین بخش دولتی و خصوصی گفتمان منطقی ایجاد شود. وی گفت براساس این قانون کارفرمایانی که در پرداخت حق بیمه کارکنان خود تاخیر کنند به ازای تعداد روزهای تاخیری جریمه خواهند شد.
      وی افزود تلاش ما پیدا کردن ساز و کارهایی برای ایجاد یک روال منطقــی و عقلانی بین بخش دولت و بخش خصوصی، سرمایه گذار و تولیدکننده است و در ایـن ارتباط از راهکارهایی مناسب و منطقی افراد جامعه استقبال می کنیم.
      جهانگیری گفت باید برای رونق صنعت کشور تلاش کرد و راهکارهای مناسبی را برای دستیابی به آن پیدا نمود و این امر با کمک صنعت گران امکان پذیر است.
      وزیر صنایع و معادن گفت مجوز ساخت خودرو برای هر کس و در هر نقطه ایران طبق شرایط این وزارتخانه داده می شود. اسحاق جهانگیری،افزود خودروسازان در صورت رعایت شرایط وزارت صنایع و معادن برای احداث کارخـانه می توانند مجوز احداث دریافت کنند. وی گفت از جمله شرایط اعطای مجوز برای خودروسازی، معتبر بودن طرف خارجی قرارداد و ایجاد قسمت های مختلف کارخانه تا مرحله اتاق رنگ است.
      وی افزود متقاضیان، خودروسازی را که معرفی می کنند باید در دنیا حداقل 200 هزار دستگاه تولید داشته باشد و از خودروسازان گمنام نباشد. وی همچنین از دیگرشرایط اعطای مجوز خودرو را مدرن و پیشرفته بودن خودرو اعلام کرد.

      سرب ازآلیاژهای قلع حذف خواهد شد

      سرب ازآلیاژهای قلع حذف خواهد شد

      آلیاژهای قلع بدون سرب ، جایگزین آلیاژ های قلع و سرب می شود.به گزارش خبرنگار ایلنا, شرکت اشلوتر آلمان ، به زودی سه نوع فرآیند بدون سرب را جایگزین آلیاژ های قلع و سرب خواهد کرد.لازم به ذکراست که , این آلیاژهای بدون سرب احتمالا از قلع بیسموت و قلع خالص که به طور کلی از فرآیندهای نو در تولید هستند, خواهند بود.

      قیمت خودروهای وارداتی از 13میلیون تومان ?متر نیست

      قیمت خودروهای وارداتی از 13میلیون تومان ?متر نیست

      هنگامی ?ه موضوع واردات خودرو از پاییز سال 1377 و در زمان بررسی لایحه بودجه سال 78 مطرح شد تا به امروز بحثهای زیادی بر سر آن صورت گرفته است ?ه مهمترین نتیجه آن آغاز واردات خودرو احتمالا از ماه آینده است.ا?نون مشخص شده ?ه نه تعرفه 300 درصدی وزارت صنایع و نه تعرفه 70 درصدی وزارت بازرگانی برای خودروهای وارداتی ?ه در سال 79 مطرح بود مورد قبول واقع نشده دولت به تعرفه 170 درصد به بالای واردات انواع خودروهای خارجی به داخل رضایت داده است.چانه زنی و لابی برخی نمایندگان با خودروسازان در خصوص واردات خودرو در حالی صورت گرفت ?ه هم ا?نون ایران ظرفیت تولید سالانه 700هزار دستگاه خودرو را به دست آورده است.شناسان معتقدند ?ه بیش از 70درصد تقاضای خودروی تولید شده در داخل ، مربوط به ردیف قیمتی 40تا 70میلیون ریال است و از همین رو، واردات برنامه ریزی نشده مش?ل قیمت خودرو را برطرف نخواهد ?رد. د?تر علی رضا معتمدی ، ?ارشناس ارشد برنامه ریزی اقتصادی در همین باره به خبرنگار ما گفت : دولت در حالی تصمیم به جایگزینی خودروهای فرسوده در ازای واردات خودرو گرفته ?ه با ?مبود 2/1 میلیون دستگاه خودرو مواجه است.وی با اعلام این ?ه هم ا?نون 20درصد از 6میلیون خودروی حاضر در ?شور فرسوده تلقی می شوند یادآور شد: واردات خودروهای خارجی به منظور واگذار ?ردن آنها به مال?ان خودروهای فرسوده داخلی غیرمنطقی است زیرا فردی ?ه خودروی فرسوده در اختیار دارد توانایی پرداخت قیمت بسیار بالای خودروهای وارداتی را ندارد. معتمدی تصریح ?رد: در صورت اجرای تعرفه 170درصدی ی? خودروی 6هزار دلاری معادل 13میلیون تومان فروخته خواهد شد ?ه با توجه به اظهارات مقامات مسوول مبنی بر تقاضای 75درصدی جامعه برای خودروهای 4تا 7میلیون تومانی ، هیچ خودروی وارداتی توان رقابت با پی?ان ، پراید و رنو را نخواهد داشت.وی با اشاره به افزایش 533درصدی ظرفیت تولید خودروی سواری در داخل در فاصله زمانی 10ساله منتهی به سال 80 و همچنین اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود 500هزار نفر در این صنعت ، گفت : واردات خودرو به صورت غیرتجاری ?ه نیازی به ثبت سفارش نداشته و عدم ایجاد نمایندگی های رسمی خدمات پس از فروش ، موجب قطع انطباق تولید داخلی با سرمایه های ملی خواهد شد. این ?ارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به تولید ی? میلیون و پانصد هزار دستگاه خودرو تا سال 1385 توسط خودروسازان داخلی ، تا?ید ?رد: ایجاد رقابت با خودروسازان ایرانی در خصوص واردات خودرو، نمی تواند با قیمتهای دوگانه و خلاف جهت با هم تحقق یابد. وی گفت : وقتی قیمت خودروی ساخت داخل با خودروهای وارداتی متناسب با هم نیست ، چگونه می توان رقابت ایجاد ?رد، مشتری مداری را گسترش و حتی ?یفیت تولید داخل را افزایش داد؟ معتمدی خاطرنشان ?رد: مسوولان تصمیم گیر در عرصه واردات خودرو باید تمام دقت خود را صرف این ن?ته ?نند ?ه واردات و ثبت سفارش خودروهای گران قیمت آن هم با تعرفه 170درصد و تصاعدی حر?ت ?ردن آن ، توانایی مقابله با ?یفیت پایین و بهتر شدن خدمات پس از فروش خودروهای داخلی را ندارد.

      قرار نیست هیچ خودرویی به کشور وارد شود؟!

      قرار نیست هیچ خودرویی به کشور وارد شود؟!

      گروه اقتصادی: واردات خودرو ایــن روزهـا تبـدیـل بـه یـک سـریـال دنبالهدار آن هم از نوع ایرانی شده است بطوری که هر کدام از طرفین سعی میکنند با کش دادن موضوع هـر چه بیشتر این قضیه را به تعویق بیندازند. درست در زمانی که دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی به عنوان متولیان اصلی واردات خودرو هنوز با سایر ارکان تصمیمگیر اقتصادی به توافق نرسیدهاند، بحث ادغام دو وزارتخانه مطرح میشود که به اعتقاد بسیاری از ناظران آگاه همین موضوع و اظـهـار نظـراتی از این قبیل سبب خواهد شد که قصد قدیمی واردات خـودرو برای مدتی در حاشیه قرار بگیرد و خودروسازان داخلی محصولات انبار شده خود را از کارخانهها بیرون بـیـاورنـد و بـه مصـرفکنندهایرانی بفروشند. این به معنای جمعآوری نقدینگی و سوق دادن بازار به سمت خودروسازان است چه اینکه همین اتفاق چندی پیش در مورد سهام این تولید کنندگان در بازار اوراق بهادار تهران افتاد. از ســـوی دیـگـــر عـــدم تـحـقــق درآمــدهــای دولــت بــرای جـبــران همیشگی کسری بودجه فشار وزارت امـور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور را به وزارت صنایع و معادن برای واردات خودرو بیش از گذشته کرده است. سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان نـخستین مدعی و ناکام از دریافت مالیات شرکتهای دولتی برای دومین سال پیاپی در گزارشی به وزیر امور اقـتصــادی و دارایــی نــوشـت: در صورتی که امسال هم نتوانیم بر اساس بـرنـامـه قـانـون بـودجـه سـال جـاری درآمدهای تنظیم شده را محقق سازیم، با شکاف بزرگی بین درآمد و هزینه دولت مواجه خواهیم شد و تنها چاره این کار حذف برخی از بودجههای عـمـرانـی، صـرفـهجـویی در بودجه جـاری و در نهـایـت اجـازه واردات خودرو به کشور است. ولی سد بزرگی که دو وزیر تجارت و صنعت در مقابل این طرح پیشنهادی به نوعی برپا کردهاند به نظر می رسد به این آسانیها شکسته نشود چرا که بـــا واردات خـــودرو، تـــولـیـــدات بـیکیفیـت خـودروهـای ایـرانـی بـه حــاشـیــه رانــده مـیشـود.وزارت بازرگانی نیز این روزها جنب و جوش بیشتری برای قصه واردات خودرو نشان میدهد. با وجودی که وزیر به عنوان شخص نخست وزارتخانه نظر قطعی خود را در جلسه مطبوعاتی با خـبـرنگـاران مبنی بر عدم واردات خــودرو اعــلام کــرد و هــرگــونــه اظـهـارنظـر فـرعـی مـدیران وزارت بازرگانی و زیردستان خود را سرزنش کـرد ولـی مـدیرکل اصناف وزارت بازرگانی که این روزها در سفر بسر مـیبـرد، همچنـان در گفتوگو با رسانهها سعی میکند، توپ واردات خودرو را در زمین منتقدان پرتاب کند و این موضوع را بحث روز سازد. همه چیز برای واردات خودرو مهیا شـــده، بـــازرگــانــان بــرای خــریــد خــودروهــای آخــریــن مــدل اقــدام کردهاند، نمایندگیها به ایران آمده و حتی در بسیاری از شهرها دفاتر خود را دایر کردهاند.سازمان گمرک هم چندی پیش اعلام کرد که ارزیابهای خود را در سه گمرک کشور آموزش داده و گمرک برای واردات خودرو تجهیز شده است. دولت هم به دلیل کـسری بودجه چارهیی جز واردات خودرو ندارد، از سوی دیگر هجوم نقدینگی سرگردان نیز در کشور سبب شده که هر روز یک موضوع منجر به بالا رفتن تورم شود، یک روز ارز، یک روز بورس و ...حال جای این سوال همچنان باقی است، دو وزیر صنایع و معادن و بازرگانی به استناد کدام دلیل و بـرهان اقتصاد کشور را در نقطه بحران نگه داشتهاند؟از سوی دیگر وزارت صنایع و معادن نیز این روزها همچنان مـشغول عقد قرارداد با خودروسازهای فرانسوی است تا برای مونتاژ خودرو بـه ایـران بیـایند بطوری که وقتی در حــاشـیــه افـتـتــاحیـه بـورس فلـزات خبرنگاران بار دیگر نظر وزیر صنایع و مـعادن را در این خصوص جویا شدند وی به صراحت گفت: قرارداد ساخت خودروهای آخرین مدل با فرانسویها همچنان پا بر جاست و مراحل نهایی خود را گذرانده و بزود ی هم اعلام خواهد شد. مهدس اسحاق جهانگیری چنان با اطمینان از این قرارداد سخن گفت، گـویا قرار نیست هیچ خودرویی به کشور وارد شود؟!

ستاد خبری مرکز حراست وزارتخانه

88846668

آدرس :

تهران، خیابان کریمخان، خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه، نبش کوچه پورموسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت

کد پستی :

1599691379

تلفن :

81771-81761

پست الکترونیک :

info@mimt.gov.ir

مجموع بازدیدها : 221,361,921
تعداد بازدید امروز : 11,785
تعداد بازدید دیروز : 23,430
تعداد بازدید هفته : 217,823
تعداد بازدید این ماه : 217,823
آخرین به روزرسانی : 10:35  1398/04/06

کلیه حقوق متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.